Yarmand H, Ashayeri H. A comparison of the effect of music induction and intentional movement imitation on the increase in the average number of verbs in a sentence in autistic children. LRR 2016; 7 (5) :239-291
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-2220-fa.html
1- دکتری زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2- استاد نورو سایکیاتری، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده: (5191 مشاهده)
این پژوهش، از جمله پژوهشهای میانرشتهای است که در حوزههای علوم شناختی، زبانشناسی بالینی، عصبشناسی زبان و آسیبشناسی زبان قرار میگیرد و در جهت حل مشکلات و اختلالات مربوط به زبان، انجام گرفته است. هدف از این پژوهش، مقایسه تأثیر تحریک سیستم نورونهای آینهای از طریق القای موسیقی و تقلید حرکات قصدمند بر افزایش میانگین تعداد فعل در جمله در گفتار آزاد کودکان اُتیستیک است. بههمین منظور، ابتدا دو پژوهش آزمایشی در 12 جلسه روی دو دختر 6 و 7 ساله اتیستیک به مدت چهار هفته در دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده علوم توانبخشی اجرا شد. پس از مشاهده نتایج مثبت و مؤثر این دو روش، نمونههای دیگر، یعنی 6 دختر اتیستیک 5- 8 ساله تکزبانه فارسیزبان، بهصورت نمونه در دسترس، انتخاب شدند و 42 جلسه در طی چهارده هفته، بهصورت سه جلسه 20- 30 دقیقهای در هفته تحت آموزش، قرار گرفتند. آزمودنیها به دو گروه تقسیم شدند؛ هنگام آموزش تقلید حرکات قصدمند در گروه اول که شامل 3 آزمودنی میشد، موسیقی در کلاس پخش نمیشد (تحریک دیداری و حرکتی)؛ اما در گروه دوم که شامل 3 آزمودنی میشد، هنگام آموزش تقلید حرکات قصدمند، موسیقی بیکلام پخش میشد (تحریک دیداری، حرکتی و شنیداری). بهمنظور ارزیابی شاخص میانگین تعداد فعل در جمله، گفتار آزمودنیها، پیش و پس از اجرای مداخله، درحین بازی و مکالمات روزمره ضبط شد؛ سپس میانگین تعداد فعل در جمله آنها اندازهگیری شد. یافتههای حاصل از پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 20 به کمک آزمون تی زوج و آزمون تحلیل کواریانس (ANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که میانگین تعداد فعل در جمله، بهصورت معنیداری بعد از دوره آموزشی در هر دو گروه افزایش یافت. علاوه بر افزایش میانگین تعداد فعل در کل آزمودنیها، میانگین تعداد فعل در جمله، در گفتار آزمودنیهای گروه دوم نسبت به آزمودنیهای گروه اول تفاوت معنیداری داشت. براساس یافتههای این پژوهش میتوان گفت تحریک سیستم نورونهای آینهای از طریق القای موسیقی و تقلید حرکات قصدمند تأثیر مثبتی بر افزایش میانگین تعداد فعل در جمله در کودکان اتیستیک دارد. البته گفتنی است که تحریک شنیداری- دیداری- حرکتی این سیستم عصبی، تأثیر بیشتری بر پیشرفت وضعیت کلامی این کودکان دارد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
روان شناسی زبان انتشار: 1395/9/1