دوره 9، شماره 6 - ( 1397 )                   جلد 9 شماره 6 صفحات 47-25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khodadadi F, ghasemzadeh S A. Analyzing Actional –Manipulative Regime of Discourse in Fictional Literature. LRR 2019; 9 (6) :25-47
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-22233-fa.html
خدادادی فضل الله، قاسم زاده سید علی. رویکرد گفتمان کنشیِ القایی در ادبیات داستانی. جستارهای زبانی. 1397; 9 (6) :25-47

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-22233-fa.html


1- دانشجوی دکتری دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
2- دانشیار دانشگاه بین المللی امام خمینی ، s.ali.ghasem@gmail.com
چکیده:   (8492 مشاهده)
هدف این مقاله واکاوی سازه‌های ساختاری روایت‌های کنشی با تکیه ‌بر مثال‌هایی از ادبیات داستانی فارسی (کلاسیک و معاصر) با رویکرد گفتمان کنشیِ القایی یا مجابی است و از این ‌جهت، نخستین کوشش به­شمار می‌آید. تفحص در ساختارهای روایی ادبیات داستانی فارسی اعم از کلاسیک و معاصر نشان‌دهندۀ قوانین روایی خاص در سازه‌های پی­رنگ این آثار است که به دسته‌بندی آن‌ها در روایت‌های کنشی با رویکردهای مختلف منجر می‌شود. فرضیۀ پژوهش حاضر این است که هر داستان از یک نقصان آغاز می‌شود و تلاش کنشگر/ کنشگران برای برطرف کردن آن و دستیابی به شی‌ء ارزشی به روش­های مختلفی برای ارتباط با ابژه (شی‌ء ارزشی) صورت می‌گیرد. حال مسئلۀ پژوهش این است که سازوکارهای روایت‌های کنشی القایی در ادبیات داستانی فارسی با تکیه‌ بر نمونه‌هایی از داستان‌های کلاسیک و معاصر کدام است؟ پژوهش حاضر با مثال‌هایی محدود (اما دقیق) از ادبیات داستانی فارسی در پی تحلیل رویکردها و سازه‌های ساختاری نوع گفتمان کنشیِ القایی در ادبیات داستانی است و نتایج آن بیانگر یک ساختار روایی است که کنشگر/ کنشگران برای رسیدن به شی‌ء ارزشی در پی مجاب کردن کنشگر/ کنشگران هستند و رویکردهای مجاب­گر (القاکننده) وجوه مختلفی همچون تشویق، تهدید، چاپلوسی، رشوه، تحریک و رجزخوانی دارند.
 
متن کامل [PDF 403 kb]   (2276 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: روایت شناسی
انتشار: 1397/11/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.