دوره 11، شماره 4 - ( 1399 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 567-604 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi Z, Ameri H, Mardanloo Moghadam H. Identifying and Classifying the Challenges of Persian Language Instructors to Non-Persian Speakers in Multicultural Classes. LRR. 2020; 11 (4) :567-604
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-23138-fa.html
عباسی زهرا، عامری حیات، مردانلو مقدم حسین. شناسایی و طبقه‌بندی چالش‌های مدرسان زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان در کلاس‌ها‌ی چندفرهنگی. جستارهای زبانی. 1399; 11 (4) :567-604

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-23138-fa.html


1- استادیار آموزش زبان فارسی، دانشگاه تربیت ‌مدرس، تهران، ایران ، z_h_abbasi@yahoo.com
2- دانشیار گروه زبان‌شناسی، دانشگاه تربیت ‌مدرس، تهران، ایران
3- دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت ‌مدرس، تهران، ایران
چکیده:   (403 مشاهده)
هدف از این تحقیق، شناسایی، طبقه‌بندی و اولویت‏بندی چالش‏ها‏ و مشکلات مدرسان زبان فارسی در کلاسهای چندفرهنگی آموزش زبان فارسی به‏منزلۀ زبان دوم و نیز ارائۀ راهکارهای عملی برای رفع این چالش‏ها بر اساس نظرات مدرسان است. داده‏ها‏ی این تحقیق با شرکت 56 مدرس زبان فارسی به خارجیان ازطریق پرسش­نامۀ محققساخته بر اساس طیف لیکرت، به‏دست آمد. روایی پرسش­نامه از­سوی 16 مدرس زبان فارسی بررسی و اصلاح و تأیید شد. بر اساس تحلیل عاملی 9 مجموعۀ عامل شناسایی شد. رتبه­بندی عوامل کلیدی چالش­های مدرسان در کلاس­های چندفرهنگی بر اساس میانگین رتبه­ها، نشان می­دهد که عوامل فرهنگی رتبۀ اول، عوامل آموزشی رتبۀ دوم، عوامل مذهبی رتبۀ سوم و عوامل یادگیری، تدریس، عاطفی، انگیزه، دانش زبانی پیشین و عوامل اجتماعی به­ترتیب رتبۀ چهارم تا نهم را کسب کرده­اند. نتایج حاصل از آزمون فریدمن نشان داد که این زیرعوامل در هر یک از نه عامل رتبۀ اول را دارند: عامل فرهنگی: ارزش‏های متفاوت در ارتباط با روابط دختر و پسر؛ عامل دانش زبانی پیشین: عدم ‏توانایی زبان‏آموزان در نوشتن به زبان مقصد؛ عامل یادگیری: سبک‏ها‏ی یادگیری گوناگون؛ عامل آموزشی: دشواری انطباق دروس با نیازهای زبان‏آموزان؛ عامل تدریس: یافتن روش تدریسی که برای همۀ زبان‏آموزان مفید باشد؛ عامل مذهبی: جنبۀ دینی و تبلیغاتی محتوای کتاب‏های آموزش فارسی؛ عامل انگیزه: عدم‏ علاقۀ برخی زبان‏آموزان به انجام تکلیف؛ عامل عاطفی: پایین بودن آستانۀ تحمل مدرس در مقابل موانع موجود و روحیۀ دفع آن­ها و عامل اجتماعی: زیرعامل سوءتفاهم میان زبان‏آموزان با یکدیگر در درک نشانه‏های اجتماعی. در­ پایان، راهکارهای پیشنهادی مدرسان برای رفع این چالش‏ها ارائه شد.
 
متن کامل [PDF 433 kb]   (177 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان
انتشار: 1399/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول