1- دانشجوی دکتری زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
2- استادیار زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران. ، bagheries@gmail.com
3- استاد زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
چکیده: (6157 مشاهده)
مطالعه حاضر تلاشی است به منظور گسترش دانش ما در زمینه تأثیر سبکهای مختلف یادگیری بر عملکرد داوطلبان ایرانی در آزمون آیلتس. هدف پژوهش حاضر، بررسی سبکهای مختلف یادگیری و میزان اثرگذاری آنها بر کسب نمرات بالاتر و نیز عملکرد زبانآموزان در انواع پرسشهای آزمون آیلتس است. در این تحقیق، 90 نفر از زبانآموزان رشتههای مختلف تحصیلی شرکت کردند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه سبکهای شناختی طراحیشده از سوی کلب (1984) و نیز یک آزمون آیلتس مدل است. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس. نشان داد که بیشتر داوطلبان دارای سبکشناختی بازتابگرا هستند و به ترتیب پس از آن، داوطلبان عملگرا، فعالگرا و نظریهپرداز قرار دارند. در این میان، داوطلبان عملگرا عملکرد بهتری در آزمون آیلتس در هر مهارت داشتند. نتایج واریانس یکطرفه (Anova One - Way) نشان داد که بین متعلق بودن به هرکدام از سبکهای یادگیری و میزان موفقیت در آزمون آیلتس، تفاوت معناداری وجود دارد. به علاوه، میان متعلق بودن به هر یک از این سبکهای یادگیری و عملکرد زبانآموزان در انواع مختلفِ پرسشهای آیلتسT ازجمله پرسشهای تکمیلجمله و چهارگزینهای، رابطه معناداری مشاهده شد.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش زبان انتشار: 1398/9/1