1- دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه حکیم سبزواری،سبزوار، ایران
2- دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار ،ایران. ، davoudi2100@yahoo.com
3- دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
چکیده: (4479 مشاهده)
امروزه از تدریس تأملگرایانه بهمنزلۀ محک ﺟﺪیـﺪی در ﻣﻬـﺎرتﻫـﺎی ﺗـﺪریﺲ یاد میشود. تحقیقات تجربی زیادی در مورد ابزارهای مختلف برای بهکار بستن تدریس تأملگرایانه، ازجمله نوشتن دفترچۀ یادداشت، ضبط ویدئوی کلاس و پژوهش کلاسی انجام شده است؛ اما پژوهش کافی در حوزۀ تدریس تأملگرایانۀ معلمان با استفاده از ابزار پژوهشی دفترچۀ یادداشت5 بهویژه در ایران، انجام نشده است. پژوهش مختلط حاضر، به بررسی میزان و نوع تدریس تأملگرایانۀ معلمان زبان انگلیسی ایرانی میپردازد. بخش کمی از پژوهش شامل نمونهگیری تصادفی متشکل از ٢٥٠ معلم زبان ایرانی مرد و زن با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد، در رشتههای زبانشناسی، ترجمه، آموزش زبان و ادبیات زبان انگلیسی بودند. از ٢٥٠ شرکتکننده در این بررسی، نمونهگیری اتفاقی (در دسترس ( انجام شد و ٦٠ معلم مرد و زن از دو آموزشگاه زبان در شهر سبزوار در این مطالعه شرکت کردند. آنها بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گروه شاهد، هر کدام با ٣٠ نفر شرکتکننده تقسیم شدند. دادهها بهوسیلۀ روشهایی ـ که در ادامه ذکر میشود ـ جمعآوری شد: پرسشنامۀ اکبری و همکاران (2010) که به ٢٥٠ معلم زبان داده شد؛ ٦٠ دفترچۀ یادداشت که ٦٠ نفر معلم زبان نوشته بودند. نتایج نشان داد معلمان مؤلفههای فراشناختی و شناختی، تدریس تأملگرایانه را بیشتر و مؤلفههای عملی را کمتر بهکار میبرند. بر اساس مدل فرل (2004)، نتایج دفترچۀ یادداشتها تجزیه و تحلیل شد و نتایج آن نشان داد که معلمان سه نوع تأمل، یعنی تأمل قبل، حین و بعد عمل را با درجههای مختلف بهکار میبرند. همینطور از تحلیل کیفی محتوای دفترچهها، چارچوبی متشکل از مؤلفههای فراشناختی، شناختی، زبانآموز و انتقادی بهدست آمد. کاربرد یافتههای پژوهش حاضر برای مربیان و دستدراندرکاران برنامههای آموزشی تربیت معلم ذکر شده است.
واژههای کلیدی: تدریس تأملگرایانه، انواع تأمل، دفترچۀ یادداشت، محیط زبان انگلیسی.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
زبان انگلیسی انتشار: 1398/11/10