1- استاد زبان انگلیسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2- کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده: (6231 مشاهده)
با توجه به اهمیت تبلیغات در بهتصویرکشیدن زبان تفکرات غالب جامعه، پژوهش حاضر درصدد است تا به بررسی موشکافانه کنش گفتاری «استدلال» در زبان تبلیغات فارسی و انگلیسی مجلات بپردازد. بدینمنظور، صد تبلیغ از مجلات انگلیسی و فارسی (پنجاه تبلیغ از مجلات فارسی و پنجاه تبلیغ از مجلات انگلیسی) که در ده سال اخیر به چاپ رسیدهاند، مورد مطالعه قرار گرفتند. پس از آنکه تبلیغهای ذکرشده بهصورت تصادفی انتخاب و گردآوری شدند، از مدل تولمن (1958) برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج آماری آزمون «کایدو» روی عناصر مختلف کنش گفتاری استدلال، تفاوتهای معناداری میان تبلیغات فارسی و انگلیسی نشان داد. یافتههای این پژوهش نشان داد استدلالهای تبلیغات فارسی بر پایه «ادعا» استوار است؛ حال آنکه تبلیغات انگلیسی بیشتر از «داده» استفاده میکنند. در پایان، دلایل فرهنگی که به نظر میرسد منجر به این تفاوت شده است، مورد بحث قرار گرفتند.