دوره 11، شماره 4 - ( 1399 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 391-418 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi P, Haghbin F. Verbal Strategies in Interrogation Interaction (An Investigation in Legal Discourse). LRR. 2020; 11 (4) :391-418
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-25448-fa.html
نجفی پریسا، حق بین فریده. راهبردهای کلامی در تعامل بازجویی (جستاری در گفتمان‌کاوی قضائی). جستارهای زبانی. 1399; 11 (4) :391-418

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-25448-fa.html


1- دانشجوی دکتری زبان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2- دانشیار زبان‌شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران ، fhaghbin@alzahra.ac.ir
چکیده:   (363 مشاهده)
زبان در حین فرایند بازجویی و گفتمان موجود در آن مشخصه‌های خاصی دارد که می‌تواند محمل بسیاری از پژوهش‌ها و مطالعات زبانی باشد. از مهم‌ترین مسائلی که در فرایند مذکور می‌توان به آن اشاره کرد، چگونگی پیش‌برد ارتباط کلامی از­سوی بازجو به­منظور دست‌یابی به حقیقت از گفته‌های بازجوشونده است. در این راستا، فرد بازجو از راهبردهایی برای پیش‌برد گفتمان به شیوۀ‌ موردنظر خود استفاده می‌کند. در پژوهش حاضر، شرکت­کنندگان در تعامل بازجویی به دو دسته افراد متخصص و غیر­متخصص تقسیم شدند و مراد از دستۀ نخست افرادی هستند که آشنایی کامل با قانون و زبان قانونی دارند و شامل پلیس، قاضی، وکیل و غیره می‌شوند و در­مقابل، دستۀ دوم افرادی که با قانون آشنایی ندارند (یا دست­کم آشنایی کمی دارند) و شامل متهم، شاکی، شاهد می‌شوند. در جستار حاضر، بر مبنای پیکره‌ای متشکل از ده پروندۀ قضائی و تحلیل تعامل گفتاری بین فرد متخصص (قاضی) و فرد غیر­متخصص (متهم، شاکی) تلاش شد انواع راهبردهای مورد استفادۀ بازجو استخراج شود. راهبردهای مذکور شامل صورت‌بندی پرسش، استفاده از پرسش مکرر، بندهای نقل­قول، تقابل، استفاده از عبارت «خب» به­منزلۀ نشانگر گفتمان‌ساز و قطع کلام هستند.
متن کامل [PDF 375 kb]   (183 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: زبان شناسی
انتشار: 1399/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول