1- استادیار زبانشناسی همگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، s_meghdari@pnu.ac.ir
2- کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده: (2498 مشاهده)
این مقاله برآن است تا با رویکرد زبانشناسی زیستمحیطی، به تحلیل انتقادی متون تبلیغاتی مدارس طبیعت بپردازد. روش بهکار رفته در این تحقیق توصیفی ـ تحلیلی است و متون تبلیغاتی مدارس طبیعت را بهمنزلۀ دادههای خود برگزیده است. دادهها از طریق کانالهای تلگرامی مدارس طبیعت، طی سه سال (1395، 1396 و 1397) جمعآوری شدهاند. این متون غالباً برگرفته از وهابزاده (1392، 1395) هستند. درنهایت تعداد 45 متن گفتمان مدار انتخاب شده است که درمجموع از 274 بندجمله تشکیل شدهاند، و هر بند جمله به شیوۀ دستور نقشی ـ نظاممند هلیدی و از منظر فرانقشهای تجربی، بینافردی، و متنی و درنهایت با رویکرد زیستمحیطی مورد تحلیل قرار گرفت. مسئلۀ پژوهش این است که متون تبلیغاتی مدارس طبیعت چه دیدگاهی را نسبتبه محیط زیست ترویج میدهند. هدف این بررسی یافتن رابطۀ انسان و محیط زیست در مدارس طبیعت و پی بردن به دیدگاه و نگرش این مدارس است. نتایج حاکی از این است که محتوای 168 بند یعنی تقریباً 61 درصد بندها، انسان را به حفظ محیط زیست و استفادۀ صحیح از طبیعت تشویق میکند و در 149 مورد، یعنی تقریباً 55 درصد، رابطۀ دوستانۀ انسان و طبیعت یا طبیعت دوستی وجود دارد. درنتیجه این مدارس در تغییر نگرش انسان نسبتبه محیط زیست نقش اساسی دارند و کودکان را به حفاظت از طبیعت سوق میدهند.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
زبان شناسی انتشار: 1400/6/11