دوره 13، شماره 1 - ( 1401 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 127-99 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

meghdari S, yusefi M. Critical Discourse Analysis of Educational Texts in Nature Schools: An Ecolinguistics Perspective. LRR 2022; 13 (1) :99-127
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-25629-fa.html
مقداری صدیقه سادات، یوسفی معصومه. تحلیل گفتمان انتقادی متون تبلیغاتی مدارس طبیعت: با رویکرد زبان‌شناسی زیست محیطی. جستارهای زبانی. 1401; 13 (1) :99-127

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-25629-fa.html


1- استادیار زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، s_meghdari@pnu.ac.ir
2- کارشناسی ارشد زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (2498 مشاهده)
این مقاله برآن ­است تا با رویکرد زبان‌شناسی زیست‌محیطی، به تحلیل انتقادی متون تبلیغاتی مدارس طبیعت بپردازد. روش به‌کار رفته در این تحقیق توصیفی ـ تحلیلی است و متون تبلیغاتی مدارس طبیعت را به‌منزلۀ داده­های خود برگزیده است. داده­ها از طریق کانال­های تلگرامی مدارس طبیعت، طی سه سال (1395، 1396 و 1397) جمع­آوری شده­اند. این متون غالباً برگرفته از وهاب­زاده (1392، 1395) هستند. درنهایت تعداد 45 متن گفتمان مدار انتخاب شده است که درمجموع از 274 بندجمله تشکیل شده­اند، و هر بند جمله به شیوۀ دستور نقشی ـ نظام­مند هلیدی و از منظر فرانقش­های تجربی، بینافردی، و متنی و درنهایت با رویکرد زیست‌محیطی مورد تحلیل قرار گرفت. مسئلۀ پژوهش این است که متون تبلیغاتی مدارس طبیعت چه دیدگاهی را نسبت‌به محیط زیست ترویج می­دهند. هدف این بررسی یافتن رابطۀ انسان و محیط زیست در مدارس طبیعت و پی بردن به دیدگاه و نگرش این مدارس است. نتایج حاکی از این است که محتوای 168 بند یعنی تقریباً 61 درصد بندها، انسان را به حفظ محیط زیست و استفادۀ صحیح از طبیعت تشویق می­کند و در 149 مورد، یعنی تقریباً 55 درصد، رابطۀ دوستانۀ انسان و طبیعت یا طبیعت دوستی وجود دارد. درنتیجه این مدارس در تغییر نگرش انسان نسبت‌به محیط زیست نقش اساسی دارند و کودکان را به حفاظت از طبیعت سوق می­دهند.
 
متن کامل [PDF 453 kb]   (1216 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: زبان شناسی
انتشار: 1400/6/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.