دوره 10، شماره 6 - ( 1398 )                   جلد 10 شماره 6 صفحات 86-55 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri Nevisi R, Mohammad Hosseinpur R, Sarbandi Farahani M. The Impact of Involvement Load on Iranian EFL Learners’ Retention of Idiomatic Expressions. LRR 2019; 10 (6) :55-86
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-26044-fa.html
باقری نویسی رضا، محمد حسین پور رسول، سربندی فراهانی مریم. تأثیر بار درگیری ذهنی بر میزان یادسپاری عبارت‌های اصطلاحی از سوی فراگیران زبان انگلیسی. جستارهای زبانی. 1398; 10 (6) :55-86

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-26044-fa.html


1- استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه قم، ایران
2- استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه قم، ایران ، rmhosseinpur@gmail.com
3- کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه قم، ایران
چکیده:   (5355 مشاهده)
این مطالعه که با بهره­گیری از فرضیۀ «بار درگیری ذهنی» و از سوی هالستاین و لوفر (2001) مطرح شده­ است، تلاش می­کند تا تأثیر بار درگیری برانگیخته با تمرین را در میزان یادسپاری عبارات اصطلاحی، از سوی فراگیران زبان انگلیسی، بررسی کند. برای این منظور، 60 نفر از فراگیران زن زبان انگلیسی از آموزشگاه زبانی در شهر تهران، در این مطالعه شرکت کردند. پانزده اصطلاح از طریق تمریناتی که سطوح مختلفی از درگیری بار ذهنی را طلب می­کرد، به سه گروه از فراگیران آموزش داده­ شد. این تمرینات شامل تمرین درک مطلب، تمرین پر کردن جای خالی و نگارش بود. سپس، میزان یادسپاری این عبارات اصطلاحی از طریق دو پس­آزمون اولیه و متأخر سنجیده شد. نتایج، رابطۀ مستقیمی را بین یادگیری برانگیخته با تمرین و یادسپاری اصطلاحات از سوی اعضا نشان داد. همچنین، یافته­ها نشان داد که یادسپاری در تمرینات نگارش بالاترین، در تمرینات پر کردن جای خالی متوسط و در تمرینات درک مطلب کم­ترین میزان را داشت. این مطالعه فوایدی برای تحلیل، آموزش و طراحی تمرینات دارد.
 

 
متن کامل [PDF 337 kb]   (1703 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان
انتشار: 1398/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.