1- استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه قم، ایران
2- استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه قم، ایران ، rmhosseinpur@gmail.com
3- کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه قم، ایران
چکیده: (5355 مشاهده)
این مطالعه که با بهرهگیری از فرضیۀ «بار درگیری ذهنی» و از سوی هالستاین و لوفر (2001) مطرح شده است، تلاش میکند تا تأثیر بار درگیری برانگیخته با تمرین را در میزان یادسپاری عبارات اصطلاحی، از سوی فراگیران زبان انگلیسی، بررسی کند. برای این منظور، 60 نفر از فراگیران زن زبان انگلیسی از آموزشگاه زبانی در شهر تهران، در این مطالعه شرکت کردند. پانزده اصطلاح از طریق تمریناتی که سطوح مختلفی از درگیری بار ذهنی را طلب میکرد، به سه گروه از فراگیران آموزش داده شد. این تمرینات شامل تمرین درک مطلب، تمرین پر کردن جای خالی و نگارش بود. سپس، میزان یادسپاری این عبارات اصطلاحی از طریق دو پسآزمون اولیه و متأخر سنجیده شد. نتایج، رابطۀ مستقیمی را بین یادگیری برانگیخته با تمرین و یادسپاری اصطلاحات از سوی اعضا نشان داد. همچنین، یافتهها نشان داد که یادسپاری در تمرینات نگارش بالاترین، در تمرینات پر کردن جای خالی متوسط و در تمرینات درک مطلب کمترین میزان را داشت. این مطالعه فوایدی برای تحلیل، آموزش و طراحی تمرینات دارد.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش زبان انتشار: 1398/11/10