دوره 11، شماره 6 - ( 1399 )                   جلد 11 شماره 6 صفحات 538-515 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gandomkar R. Analyzing the Cognition of Persian Speakers in Terms of Categorization:Taxonomic or Thematic Categorization?. LRR 2021; 11 (6) :515-538
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-26942-fa.html
گندمکار راحله. تحلیل شناخت سخنگویان فارسی‌زبان در قالب مقوله‌ بندی؛ مقوله‌بندی رده‌ای یا موضوعی؟. جستارهای زبانی. 1399; 11 (6) :515-538

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-26942-fa.html


استادیار گروه زبان‌شناسی، دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، r.gandomkar@atu.ac.ir
چکیده:   (2072 مشاهده)
مقوله‏بندی به­مثابۀ سازمان‏بندی و قرار دادن چیزهای گوناگون، اعم از پدیده‏ها، اشیا، رخدادها و جز آن در گروه‏های مختلف، نوعی عملکرد شناختی در انسان است که بر حسب «رده» مشترک مقوله‏ها یا «روابط» موضوعی میان آن­ها صورت می‏گیرد. پژوهش‏های انجام‏شده نشان می‏دهند که عملکرد شناخت غربی‏ها و آسیایی‏های شرقی به­ویژه چینی‏ها در باب مقوله‏بندی کاملاً متفاوت است؛ بر این اساس، غربی‏ها بر مبنای «مقوله» (مقوله‏بندی رده‏ای) و آسیایی‏های شرقی‏ بر حسب «رابطه» (مقوله‏بندی موضوعی) به دسته‏بندی چیزها می‏پردازند. پژوهش حاضر با انجام دو آزمون در قالب پرسش­نامه‏های تصویری و زبانی درمورد 50 سخنگوی خانم و آقای فارسی‏زبان به ارزیابی و تحلیل عملکرد شناخت آنان پرداخته است. پرسش­نامه تصویری نشان می‏دهد که از مجموع 50 شرکت‏کنندۀ فارسی‏زبان، 70 درصد مقوله‏بندی را بر مبنای «رابطه» انجام داده‏اند؛ پرسش­نامه زبانی نیز نتیجه آزمون تصویری را تأیید می‏کند و نشان‏دهنده آن است که 76 درصد از سخنگویان فارسی‏زبان در جریان مقوله‏بندی، معیار «رابطه» را درنظر ‏گرفته‏اند و درواقع، روی محور هم­نشینی عمل کرده‏اند. بر این اساس، می‏توان چنین نتیجه‏گیری کرد که اولاً عملکرد شناخت در تمامی انسان‏ها یکسان نیست و ثانیاً شناخت فارسی‏زبانان در زمینه مقوله‏بندی روی محور هم­نشینی عمل می‏کند، برخلاف غربی‏ها که در جریان مقوله‏بندی، درواقع دست به «رده‏بندی» می‏زنند و روی محور جانشینی عمل می‏کنند.  
        
 
متن کامل [PDF 572 kb]   (1234 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: زبان شناسی
انتشار: 1399/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.