1- استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران ، a.derakhshan@gu.ac.ir
2- دانشجوی دکتری زبانشناسی کاربردی، گروه آموزش زبان انگلیسی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
چکیده: (11634 مشاهده)
مقولۀ همآیی کلمات به عنوان یکی از دشوارترین جوانب یادگیری زبان تلقی میشود و توجه بسیاری را در حوزۀ آموزش و یادگیری زبان به خود جلب کرده است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش تعمدی و آموزش تصادفی بر درک دانش همآیی کلمات انگلیسی
در میان زبانآموزان سطح پیشرفته است. از میان 65 دانشجوی ترم اول رشتههای مهندسی، تعداد 40 دانشجوی مرد و زن از دانشگاه گلستان که در بازۀ سنی 18 تا 32 قرار داشتند، برمبنای آزمون تعیین سطح آکسفورد انتخاب شدند و سپس به سه گروه آموزش تعمدی (تعداد: 13)، آموزش تصادفی (تعداد: 14) و گروه شاهد (تعداد: 13) تقسیم شدند. زبانآموزان گروه آموزش تعمدی، مقولۀ همآیی کلمات انگلیسی را بهطور مستقیم و تشریحی آموزش دیدند؛ در حالیکه گروه آموزش تصادفی ترکیبات همآیی را بهطور غیر مستقیم و تلویحی فرا گرفتند. پس از گذشت پنج جلسه از جلسات تدریس، زبانآموزان در پسآزمون شرکت کردند. بهمنظور بررسی میزان درک زبانآموزان از مقولۀ همآیی کلمات انگلیسی، جلسات یادآوری نیز برگزار شد. پس از یک فاصلۀ زمانی دو هفتهای، پسآزمون متأخر از زبانآموزان گرفته شد و جلسات یادآوری نیز برگزار شدند تا مجدداً، درک و آگاهی آنها از مقولۀ تدریسشده ارزیابی شود. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین روش تدریس تعمدی و تصادفی در پسآزمون و پسآزمون متأخر وجود داشته و عملکرد گروه تدریس تعمدی بهتر از گروه تصادفی بوده است. همچنین، تفاوت معناداری بین عملکرد گروه آموزش تصادفی در پسآزمون و پسآزمون متأخر نسبت به شاهد وجود داشته است. امید است که یافتههای حاصل از این پژوهش بتواند برای دانشجویان، مدرسان و طراحان برنامههای تحصیلی زبان انگلیسی مفید باشد.
ulated Recall Session
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش زبان انتشار: 1398/3/25