دوره 11، شماره 4 - ( 1399 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 105-128 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kheyrkhahnia Y, Ghonsooly B, Salehi Fadardi J. Detecting Emotion as a Construct Irrelevant Factor in Reading Section of TOEFL. LRR. 2020; 11 (4) :105-128
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-28426-fa.html
خیرخواه نیا یاسر، قنسولی بهزاد، صالحی فدردی جواد. احساس در واژگان و عبارات بخش خواندن آزمون تافل. جستارهای زبانی. 1399; 11 (4) :105-128

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-28426-fa.html


1- دانشجوی دکتری رشته آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
2- گروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران + (استاد گروه زبان انگلیسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران ، ghonsooly@um.ac.ir
3- گروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران + ( استاد گروه روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
چکیده:   (641 مشاهده)
آیا عاملی مانند واژگان در متن، سبب برانگیختن واکنشهای احساسی می­شود؟ هنگامی که متنی را مطالعه می­کنیم، از شناخت خود برای درک واژگان آن بهره میبریم. به­علاوه، ممکن است با خواندن واژگان آن متن، احساساتی برانگیخته شوند که عمداً در طول آزمون بررسی نمی­شوند. پژوهش حاضر به­منظور بررسی این مسئله است که آیا واژگان متون تافل سبب برانگیختن احساسات می­شوند یا خیر؟ و در صورت وجود، احتمال دارد این پدیده یکی از عوامل بی­ربط به سازه باشد که بر دقت و مشروعیت آزمون تأثیر 

می­گذارد. فرضیۀ ما این است که میزان احساسات برانگیخته­شده در متون تافل نسبت­به یکدیگر، متفاوت بوده است و عوامل دیگری در این مقوله مداخله دارند. در این پژوهش، تعداد شرکت­کنندگان 393 نفر بودند که از آنها خواسته شد سه متن استاندارد تافل را ـ که به­طور تصادفی انتخاب شده بود ـ بخوانند. سپس با الگو گرفتن از روش تولید واژهنامۀ احساسات، میزان برانگیخته شدن احساسات شرکتکنندگان نسبت­به واژگان و عبارات آن سه متن سنجیده شد. به­منظور ارزیابی متغیر کنترلی از آنها درخواست شد به پرسشنامۀ هوش هیجانی نیز پاسخ دهند. یافتهها، درستی فرضیه­ها و تحقق اهداف تحقیق را نشان داد. همچنین، نتایج تحقیق، پرسش‌هایی در زمینۀ دریافت احساسات و تأثیر آنها بر آزمون تافل را مطرح کرده است.
 
واژه­های کلیدی: احساسات، بازنگری عادلانه، عامل بی‌ربط به سازه، هوش هیجانی، خواندن
متن کامل [PDF 434 kb]   (242 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: زبان انگلیسی
انتشار: 1399/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول