جستجو در:
آیا عاملی مانند واژگان در متن، سبب برانگیختن واکنشهای احساسی میشود؟ هنگامی که متنی را مطالعه میکنیم، از شناخت خود برای درک واژگان آن بهره میبریم. بهعلاوه، ممکن است با خواندن واژگان آن متن، احساساتی برانگیخته شوند که عمداً در طول آزمون بررسی نمیشوند. پژوهش حاضر بهمنظور بررسی این مسئله است که آیا واژگان متون تافل سبب برانگیختن احساسات میشوند یا خیر؟ و در صورت وجود، احتمال دارد این پدیده یکی از عوامل بیربط به سازه باشد که بر دقت و مشروعیت آزمون تأثیر میگذارد. فرضیۀ ما این است که میزان احساسات برانگیختهشده در متون تافل نسبتبه یکدیگر، متفاوت بوده است و عوامل دیگری در این مقوله مداخله دارند. در این پژوهش، تعداد شرکتکنندگان 393 نفر بودند که از آنها خواسته شد سه متن استاندارد تافل را ـ که بهطور تصادفی انتخاب شده بود ـ بخوانند. سپس با الگو گرفتن از روش تولید واژهنامۀ احساسات، میزان برانگیخته شدن احساسات شرکتکنندگان نسبتبه واژگان و عبارات آن سه متن سنجیده شد. بهمنظور ارزیابی متغیر کنترلی از آنها درخواست شد به پرسشنامۀ هوش هیجانی نیز پاسخ دهند. یافتهها، درستی فرضیهها و تحقق اهداف تحقیق را نشان داد. همچنین، نتایج تحقیق، پرسشهایی در زمینۀ دریافت احساسات و تأثیر آنها بر آزمون تافل را مطرح کرده است.
واژههای کلیدی: احساسات، بازنگری عادلانه، عامل بیربط به سازه، هوش هیجانی، خواندن
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |