دوره 10، شماره 5 - ( 1398 )                   جلد 10 شماره 5 صفحات 207-183 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Otroshi M, Abdoltajedini K. Phonetic Errors in Learning French as a Foreign Language: Consonant Clusters [pʀ] and [tʀ]. LRR 2019; 10 (5) :183-207
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-28632-fa.html
اطرشی محمد حسین، عبدالتاجدینی کامیار. خطاهای آوایی در یادگیری زبان فرانسه: خوشه‌های دو-همخوانی [pʀ] و [tʀ] . جستارهای زبانی. 1398; 10 (5) :183-207

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-28632-fa.html


1- استادیار گروه زبان فرانسه، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، mhotroshi@yahoo.fr
2- استادیار گروه زبان فرانسه، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (6070 مشاهده)
خوشه‌های دو­همخوانی که ترکیبی از/R/ و همخوانی دیگر است؛ از­جمله ویژگی‌های آوایی زبان فرانسه هستند. در فرایند یادگیری زبان فرانسه، زبان­آموزان همواره در مراحل اولیه و گاهی تا سال­ها بعد در تولید آوایی درست خوشه‌های دو­همخوانی دچار مشکل هستند. با وجود اینکه در زبان مادری فراگیران فارسی زبان ساختار هجایی CC در جایگاه پایانی واژه وجود دارد؛ اما در آغازه حضور ندارد. در این پژوهش، با به­کارگیری آواشناسی فیزیکی، ساختار فیزیکی خوشه‌های دو­همخوانی [pR] و [tR] در چند واژه، هدف بررسی شد. با فرض بر اینکه، زبان­آموزان به­ویژه در مراحل اولیۀ یادگیری در باز­تولید خوشۀ دو­همخوانی در آغازه نسبت به پایانۀ واژه‌های هدف، در زبان فرانسه دچار خطای آوایی می‌شوند. تولیدات آوایی 6 نفر از دانشجویان ترم اول کارشناسی زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه اصفهان، با در نظر گرفتن سازۀ اول، دوم و سوم و همچنین، میزان انرژی بسامد‌ها، مطالعه و خطایابی آوایی شدند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده­های به­دست آمده، بیانگر این نکته است که میزان خطای زبان­آموزان مورد مطالعه در باز­تولید خوشه‌های همخوانی [pR] و [tR] در آغازه و پایانه با میزان نشان­دار بودن خوشه‌های دو­همخوانی، رابطۀ معنا­داری دارد و خوشۀ دو­همخوانی نشان­دار در آغازه و پایانۀ واژه‌های هدف، خطای آوایی ایجاد می­کند.
 
 
متن کامل [PDF 2126 kb]   (1529 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان
انتشار: 1398/9/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.