1- استادیار گروه زبان فرانسه، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، mhotroshi@yahoo.fr
2- استادیار گروه زبان فرانسه، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (6070 مشاهده)
خوشههای دوهمخوانی که ترکیبی از/R/ و همخوانی دیگر است؛ ازجمله ویژگیهای آوایی زبان فرانسه هستند. در فرایند یادگیری زبان فرانسه، زبانآموزان همواره در مراحل اولیه و گاهی تا سالها بعد در تولید آوایی درست خوشههای دوهمخوانی دچار مشکل هستند. با وجود اینکه در زبان مادری فراگیران فارسی زبان ساختار هجایی CC در جایگاه پایانی واژه وجود دارد؛ اما در آغازه حضور ندارد. در این پژوهش، با بهکارگیری آواشناسی فیزیکی، ساختار فیزیکی خوشههای دوهمخوانی [pR] و [tR] در چند واژه، هدف بررسی شد. با فرض بر اینکه، زبانآموزان بهویژه در مراحل اولیۀ یادگیری در بازتولید خوشۀ دوهمخوانی در آغازه نسبت به پایانۀ واژههای هدف، در زبان فرانسه دچار خطای آوایی میشوند. تولیدات آوایی 6 نفر از دانشجویان ترم اول کارشناسی زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه اصفهان، با در نظر گرفتن سازۀ اول، دوم و سوم و همچنین، میزان انرژی بسامدها، مطالعه و خطایابی آوایی شدند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای بهدست آمده، بیانگر این نکته است که میزان خطای زبانآموزان مورد مطالعه در بازتولید خوشههای همخوانی [pR] و [tR] در آغازه و پایانه با میزان نشاندار بودن خوشههای دوهمخوانی، رابطۀ معناداری دارد و خوشۀ دوهمخوانی نشاندار در آغازه و پایانۀ واژههای هدف، خطای آوایی ایجاد میکند.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش زبان انتشار: 1398/9/1