دوره 11، شماره 4 - ( 1399 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 703-669 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Davari H, Iranmehr A, Alavi Moghaddam S B, Nourzadeh S. A Critical Evaluation of the New English Language Program in the National System from the Perspective of ELT Curriculum Specialists: The Language-in-education Policy and Planning Framework. LRR. 2020; 11 (4) :669-703
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-28762-fa.html
داوری حسین، ایرانمهر ابوطالب، علوی مقدم سیدبهنام، نورزاده سعید. آسیب‌شناسی برنامۀ نوین آموزش زبان انگلیسی در نظام رسمی از منظر متخصصان برنامۀ درسی: چارچوب سیاست و برنامه‌ریزی آموزشی زبان. جستارهای زبانی. 1399; 11 (4) :703-669

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-28762-fa.html


1- استادیار زبان‌شناسی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایران ، h.davari@du.ac.ir
2- استادیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران
3- دانشیار زبان‌شناسی، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، تهران، ایران
4- استادیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایران
چکیده:   (820 مشاهده)
به­دنبال تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اجرای برنامۀ درسی ملی، شاهد عملیاتی ­شدن برنامۀ آموزشی جدیدی درخصوص زبان انگلیسی در نظام آموزش و پرورش بوده­ایم. این برنامه که با تغییر رویکرد و نیز با تهیه و تدوین کتاب­های نونگاشت همراه بوده، تفاوت­هایی اساسی با برنامۀ سنتی و ناکارآمد پیشین داشته است. حال با توجه به این موضوع که عملاً همۀ کتاب­های دورۀ اول و دوم متوسطه تدوین و تدریس شده است، ضرورت ارزشیابی و آسیب­شناسی این برنامه و توجه به نقاط قوت و ضعف آن از منظرهای مختلف ضرورتی اجتناب­ناپذیر است. برای نیل به این هدف یعنی ارزشیابی و آسیب­شناسی این برنامۀ جدید، در این مقاله، با بهره­جویی از چارچوب سیاست و برنامه­ریزی آموزش زبان، به­نحوی کیفی و در قالب مصاحبه به سنجش و تحلیل موضوعی نگرش پنج تن از متخصصان حوزۀ برنامه­ریزی آموزش زبان انگلیسی دربارۀ این برنامه پرداخته شده است. یافته­ها مبین آن است که برنامۀ جدید در کنار نقاط قوت خود، با کاستی­هایی در بخش­هایی چون تربیت معلم، ساعات درسی، و به­ویژه ارزیابی فراگیران همراه است که عدم توجه به آن­ها می­تواند این برنامه را با چالش­هایی جدی همراه سازد. در پایان مبتنی بر یافته­های پژوهش، پیشنهادهایی در راستای کاستن از ضعف­های بالقوه و بالفعل و نیز بهبود آن ارائه شده است.
 
متن کامل [PDF 411 kb]   (388 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: ارزشیابی
انتشار: 1399/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.