1- دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، n.dorri@modares.ac.ir
3- استادیار گروه زبانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
4- استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
5- دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده: (4570 مشاهده)
یکی از بحثهای مهم زبانشناسی در قرن اخیر، بحث ردهشناسی و جهانیهای زبان است. در ردهشناسی مؤلفههای متعددی بررسی میشوند. یکی از آن مؤلفهها، تشخیص حرکت پرسشواژهها در زبانهاست. ردهشناسان در این زمینه، دو ردۀ اصلی را مشخص کردهاند: نخست آنکه پرسشواژهها در جای عنصری که از آن در جمله پرسش میکنند، میآیند و دیگر آنکه پرسشواژهها بهناچار در آغاز جملات پرسشی قرار میگیرند. در این پژوهش قصد داریم حرکت پرسشواژهها در زبانهای فارسی و عربی را بررسی کنیم تا بتوانیم جایگاه آنها را در نظام ردهشناسی زبانی روشن سازیم. روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی است و جملات مورد بررسی و تحلیل، از متون مختلف گونۀ رسمی هر دو زبان جمعآوری شده است. بر اساس یافتههای این پژوهش، زبانهای فارسی و عربی از لحاظ حرکت پرسشواژهها در دو ردۀ متفاوت قرار میگیرند. گرایش بیشتر پرسشواژههای فارسی این است که در جای عنصری که از آن پرسش میکنند، میآیند، در حالی که پرسشواژههای زبان عربی، در آغاز جملات پرسشی قرار میگیرند. همچنین، هر دو زبان با جهانیهای زبانی ارائه شدند و در این زمینه سازگار هستند. از دیگر نتایج این پژوهش آن است که دلایل ساختاری، معنایی و پردازشی بر موضوع حرکت پرسشواژه تأثیر گذارند.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
زبان فارسی انتشار: 1399/3/10