Badamdari Z, Elyasi M. Teaching concrete and abstract concepts of prepositions "in" to Persian speakers and "dar" to non-Persian speakers: A Study in the Framework of Cognitive Semantics. LRR 2021; 12 (2) :35-64
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-29919-fa.html
1- کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران. ، zahra.badamdari@gmail.com
2- استادیار زبانشناسی همگانی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
چکیده: (4322 مشاهده)
پژوهش حاضر به بررسی معانی مکانی، زمان و انتزاعی حروف اضافۀ «in» به فارسیزبانان و «در» به غیرفارسیزبانان و نیز مقایسۀ تأثیر رویکرد شناختی نسبت به روش سنتی بر یادگیری مفاهیم مختلف این حروف اضافه میپردازد. لذا، ابتدا معنای مکانی و پیشنمونهای حرف اضافۀ «in» از فرهنگ لغت آکسفورد (2016) و حرف اضافۀ «در» از فرهنگ سخن انوری (1381) استخراج شد. سپس جملهها و عبارتهای حاوی این حروف اضافه با توجه به کتابهای ویژن 1 (1395) و فارسی بیاموزیم (1388) در سطح میانی انتخاب شد. در این پژوهش که از نوع آزمایشی است، تعداد 30 نفر از دانشآموزان دبیرستان دخترانۀ نور و 30 نفر از فارسیآموزان بزرگسال زن در مرکز آموزش زبان فارسی المصطفی مشهد (در مجموع 60 نفر) در سطح میانی به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و سپس به دو گروه مساوی آزمایش و کنترل تقسیم شدند. تحلیلهای آزمون تی ـ مستقل در مقایسۀ میانگین نمرههای پیشآزمون گروههای آزمایش و کنترل نشان داد، بین دانش پیشین زبانآموزان قبل از شروع فرایند آزمایش، تفاوت معناداری وجود نداشت (پیشآزمون گروه کنترل 12.57 و پیشآزمون گروه آزمایش 12.43). حال آنکه میانگین نمرههای پسآزمون گروهها مبین آن است که بین گروههای آزمایش و کنترل از نظر آماری تفاوت معناداری وجود داشت (پسآزمون گروه کنترل 12.33 و پسآزمون گروه آزمایش 25.73). طبق نتایج، گروههای آزمایش که تحت آموزش به روش شناختی قرار گرفتند در مقایسه با آنها که به روش سنتی آموزش دیدند، پیشرفت زیادی را در یادگیری مفاهیم مختلف این حروف اضافه نشان دادند. فرایند و نتایج این پژوهش راهکارهای مؤثری را در امر آموزش این حروف اضافه برای مدرسان زبان پیشنهاد داده است.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش زبان انتشار: 1400/2/7