دوره 11، شماره 1 - ( 1399 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 358-329 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghaei K, Danyali A, Rajabi M. Critical Discourse Analysis on English Language Textbooks for Learners with Special Needs: Laclau & Muffe Approach. LRR 2020; 11 (1) :329-358
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-30361-fa.html
آقائی خدیجه، دانیالی عارف، رجبی مجتبی. تحلیل گفتمان انتقادی کتب انگلیسی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه با رویکرد لاکلاو و موفه (مطالعۀ موردی: کتب انگلیسی دورۀ اول متوسطه پیش‌حرفه‌ای). جستارهای زبانی. 1399; 11 (1) :329-358

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-30361-fa.html


1- دکتری آموزش زبان انگلیسی، استادیار گروه زبان‌های خارجه، دانشگاه گنبد کاووس، گلستان، ایران. ، aghaei.khadijeh@gmail.com
2- دکتری فلسفه، استادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشگاه گنبد کاووس، گلستان، ایران
3- دکتری آموزش ربان انگلیسی، استادیار گروه زبان‌های خارجه، دانشگاه گنبد کاووس، گلستان، ایران.
چکیده:   (5259 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، تحلیل گفتمان انتقادی کتاب­های آموزش زبان انگلیسی مربوط به دانش­آموزان با نیازهای ویژه است. مسئلۀ اصلیِ پژوهش حاضر این است که تا چه حد در تصاویر و تمرین­سازی­ها و مکالمات این کتاب­ها، از قرائنی استفاده می­شود که مصداق عینی در زندگی هر روزۀ مخاطبان با نیازهای ویژه دارد. پژوهش حاضر به تحلیل محتوای کتاب­های انگلیسی دورۀ اول متوسطه پیش­حرفه­ای (پایه­های هفت، هشت و نه) در چارچوب رویکرد لاکلاو و موفه پرداخته است. یافته­ها نشان داد که در گفتمان مسلط این کتاب­ها، هیچ نشانی از بازنمایی بدن­ها و سبک­های زندگیِ این افراد دیده نمی­شود یا به شکل مثالی و آرمانی و یا به شکل گزینشی و نمایشی از آن­ها روایت شده است (مساوات­طلبی نمایشی). مضامین و تصاویر این کتاب­ها نتوانسته­ از دوقطبی­سازی­های گفتمان هژمونیکِ جامعه (امر عادی ـ امر غیرعادی) فراتر رود و روابط قدرتِ جامعۀ عادی را بازتولید کرده­اند. امر عادی یک مقولۀ گفتمانی است نه طبیعی. بازنمایی­های گفتمانی و روابط قدرتِ حاکم بر الگوهای درسیِ این کتب به واقعیت و سبک­های زندگیِ افراد با نیازهای ویژه شکل می­دهند. لذا، غیبت تصاویر و چالش­های افراد با نیازهای ویژه در این کتب به­مثابۀ غیبت­های آن­ها از قلمروی عمومی و حذف سبک­های زندگیِ متکثر ادراک می­شود. یافته­های مقالۀ حاضر می­تواند در بازنگری تألیف این کتب درسی مطابق با سند برنامۀ درسی ملی و کمک به توانمندسازی و جامعه­پذیریِ مخاطبان این کتب راهگشا باشد.
 
متن کامل [PDF 1299 kb]   (1654 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: تحلیل گفتمان
انتشار: 1399/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.