آقائی خدیجه، دانیالی عارف، رجبی مجتبی. تحلیل گفتمان انتقادی کتب انگلیسی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه با رویکرد لاکلاو و موفه (مطالعۀ موردی: کتب انگلیسی دورۀ اول متوسطه پیشحرفهای). جستارهای زبانی. 1399; 11 (1) :329-358
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-30361-fa.html
1- دکتری آموزش زبان انگلیسی، استادیار گروه زبانهای خارجه، دانشگاه گنبد کاووس، گلستان، ایران. ، aghaei.khadijeh@gmail.com
2- دکتری فلسفه، استادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشگاه گنبد کاووس، گلستان، ایران
3- دکتری آموزش ربان انگلیسی، استادیار گروه زبانهای خارجه، دانشگاه گنبد کاووس، گلستان، ایران.
چکیده: (5259 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، تحلیل گفتمان انتقادی کتابهای آموزش زبان انگلیسی مربوط به دانشآموزان با نیازهای ویژه است. مسئلۀ اصلیِ پژوهش حاضر این است که تا چه حد در تصاویر و تمرینسازیها و مکالمات این کتابها، از قرائنی استفاده میشود که مصداق عینی در زندگی هر روزۀ مخاطبان با نیازهای ویژه دارد. پژوهش حاضر به تحلیل محتوای کتابهای انگلیسی دورۀ اول متوسطه پیشحرفهای (پایههای هفت، هشت و نه) در چارچوب رویکرد لاکلاو و موفه پرداخته است. یافتهها نشان داد که در گفتمان مسلط این کتابها، هیچ نشانی از بازنمایی بدنها و سبکهای زندگیِ این افراد دیده نمیشود یا به شکل مثالی و آرمانی و یا به شکل گزینشی و نمایشی از آنها روایت شده است (مساواتطلبی نمایشی). مضامین و تصاویر این کتابها نتوانسته از دوقطبیسازیهای گفتمان هژمونیکِ جامعه (امر عادی ـ امر غیرعادی) فراتر رود و روابط قدرتِ جامعۀ عادی را بازتولید کردهاند. امر عادی یک مقولۀ گفتمانی است نه طبیعی. بازنماییهای گفتمانی و روابط قدرتِ حاکم بر الگوهای درسیِ این کتب به واقعیت و سبکهای زندگیِ افراد با نیازهای ویژه شکل میدهند. لذا، غیبت تصاویر و چالشهای افراد با نیازهای ویژه در این کتب بهمثابۀ غیبتهای آنها از قلمروی عمومی و حذف سبکهای زندگیِ متکثر ادراک میشود. یافتههای مقالۀ حاضر میتواند در بازنگری تألیف این کتب درسی مطابق با سند برنامۀ درسی ملی و کمک به توانمندسازی و جامعهپذیریِ مخاطبان این کتب راهگشا باشد.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
تحلیل گفتمان انتشار: 1399/1/10