1- استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران ، j.fathi@uok.ac.ir
2- استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران
چکیده: (3624 مشاهده)
این پژوهش به بررسی تأثیر آموزش راهبردهای خواندن زبان دوم بر مهارت درکمطلب و اضطراب خواندن زبانآموزان نوجوان ایرانی میپردازد. بدین منظور، 48 زبانآموز نوجوان ایرانی انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (تعداد 28 نفر) و گروه کنترل (تعداد 23 نفر) قرار گرفتند. با استفاده از یک طرح شبهآزمایشی، گروه آزمایش بهمدت یک ترم، آموزش راهبردهای خواندن در زبان دوم را دریافت کرد، در حالی که گروه کنترل بهروش معمول و بدون آموزش راهبردهای خواندن مورد آموزش قرار گرفت. هر دو گروه قبل و بعد از دورۀ آموزش، از نظر میزان درک مطلب و اضطراب خواندن سنجش شدند. بهمنظور ارزیابی عملکرد درک مطلب و اضطراب خواندن شرکتکنندهها بهترتیب از دو آزمون بخش خواندن انگلیسی مقدماتی کمبریج (CPET) و مقیاس اضطراب خواندن زبان خارجی (FLRAS)، قبل و بعد از دورۀ آموزش بهمنزلۀ پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. یافتههای پژوهش بیانگر این بود که بعد از دریافت آموزش راهبردها، عملکرد درک مطلب زبانآموزان گروه آزمایش بهتر از گروه کنترل بود. بهعلاوه، نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای خواندن، میزان اضطراب خواندن شرکتکنندگان را کاهش داد.
در پایان، دربارۀ پیامدهای آموزشی یافتههای این پژوهش بحث شد.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
زبان انگلیسی انتشار: 1399/7/10