دوره 11، شماره 4 - ( 1399 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 295-267 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fathi J, Shirazizadeh M. The Effects of a Second Language Reading Strategy Instruction on Iranian EFL Learners’ Reading Comprehension and Reading Anxiety. LRR 2020; 11 (4) :267-295
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-30800-fa.html
فتحی جلیل، شیرازی زاده محسن. تأثیر آموزش راهبردهای خواندن زبان دوم بر عملکرد درک‌مطلب و اضطراب خواندن زبان‌آموزان ایرانی. جستارهای زبانی. 1399; 11 (4) :267-295

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-30800-fa.html


1- استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران ، j.fathi@uok.ac.ir
2- استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه الزهرا‌(س)، تهران، ایران
چکیده:   (3624 مشاهده)
این پژوهش به بررسی تأثیر آموزش راهبردهای خواندن زبان دوم بر مهارت درک­مطلب و اضطراب خواندن زبان‌آموزان نوجوان ایرانی می‌پردازد. بدین منظور، 48 زبان‌آموز نوجوان ایرانی انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (تعداد 28 نفر) و گروه کنترل (تعداد 23 نفر) قرار ‌گرفتند. با استفاده از یک طرح شبه­آزمایشی، گروه آزمایش به‌مدت یک ترم، آموزش راهبردهای خواندن در زبان دوم را دریافت کرد، در حالی که گروه کنترل به­روش معمول و بدون آموزش راهبردهای خواندن مورد آموزش قرار‌ گرفت. هر دو گروه قبل و بعد از دورۀ آموزش، از نظر میزان درک ‌مطلب و اضطراب خواندن سنجش شدند. به‌منظور ارزیابی عملکرد درک‌ مطلب و اضطراب خواندن شرکت­کننده‌‌ها به‌ترتیب از دو آزمون بخش خواندن انگلیسی مقدماتی کمبریج (CPET) و مقیاس اضطراب خواندن زبان خارجی (FLRAS)، قبل و بعد از دورۀ آموزش به­منزلۀ پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. یافته‌‌های پژوهش بیانگر این بود که بعد از دریافت آموزش راهبردها، عملکرد درک ‌مطلب زبان‌آموزان گروه آزمایش بهتر از گروه کنترل بود. به‌علاوه، نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای خواندن، میزان اضطراب خواندن شرکت‌کنندگان را کاهش داد.
در ­پایان، دربارۀ پیامدهای آموزشی یافته‌‌های این پژوهش بحث شد.
 
 
متن کامل [PDF 476 kb]   (1951 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: زبان انگلیسی
انتشار: 1399/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.