دوره 10، شماره 5 - ( 1398 )                   جلد 10 شماره 5 صفحات 181-157 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

arabi M, rostampour R. The Translation Errors between Arabic Language & Literature Students and their Solutions (Relying on the Error Tree Analysis (ETA) method). LRR. 2019; 10 (5) :157-181
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-31730-fa.html
عربی مینا، رستم پور ملکی رقیه. خطاهای ترجمۀ دانشجویان رشتۀ زبان و ادبیات عربی و راهکارهای رفع آن‌ها (با تکیه بر روش تجزیه و تحلیل خطا ((ETA1) . جستارهای زبانی. 1398; 10 (5) :181-157

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-31730-fa.html


1- دانشجوی دورۀ پست‌دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران
2- دانشیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه الزهراء(س)، تهران، ایران ، r.rostampour@alzahra.ac.ir
چکیده:   (4129 مشاهده)
بررسی ترجمه­های زبان­آموزان رشتۀ زبان و ادبیات عربی دانشگاه­های کشور، بیانگر وجود خطاهای تکراری در این ترجمه­هاست و این امر ضرورت بررسی و علت­یابی این مشکل را یادآور می­شود. در این راستا، می­توان از روش­های زبان­شناختی، از­جمله روش «تحلیل خطا» که حاصل بازنگری و رفع نواقص روش «تجزیه و تحلیل مقابله­ای» است، کمک گرفت. این مقاله در­صدد است با رویکردی میدانی ـ تحلیلی خطاهای دانشجویان رشتۀ زبان و ادبیات عربی در حیطۀ ترجمۀ عربی به فارسی و بالعکس را ارزیابی کند و از این رهگذر، بر مبنای روش تحلیل خطا، به بررسی خطاهای رایج در میان دانشجویان این رشته و علل بروز و راهکارهای خروج از آن­ها بپردازد. یافته­های پژوهش، ضمن تأیید کارآمدی و تأثیر مثبت توجه به معیارهای روش تحلیل خطا، بر افزایش کیفیت ترجمۀ زبان­آموزان و تأکید بر ضرورت تشویق دانشجویان به­کار با فرهنگ لغت، نشان می­دهد رویکرد معنامحور به درس نحو می­تواند از میزان خطاهای ترجمۀ زبان­آموزان بکاهد.
 

 
متن کامل [PDF 331 kb]   (615 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان
انتشار: 1398/9/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.