Arab Zouzani M A, Pahlevan-Nezkad M. The Study of Marked and Unmarked Theme in Iranian High School English Text Books based on Halliday's Systemic Functional Grammar. LRR 2015; 6 (3) :189-214
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-3352-fa.html
عرب زوزنی محمد علی، پهلواننژاد محمدرضا. بررسی آغازگر نشاندار و بینشان در کتب زبان انگلیسی مقطع متوسطه در ایران، براساس رویکرد نقشگرای نظاممند هلیدی. جستارهای زبانی. 1394; 6 (3) :189-214
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-3352-fa.html
1- دانشجوی دکتری زبانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2- دانشیار زبانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده: (6658 مشاهده)
متخصصین علم آموزش زبان در طول تاریخ بر نظریات علم زبانشناسی تکیه داشته و جهت رسیدن به نتایج مطلوبتر از این یافتهها استفاده نمودهاند. اما به نظر میرسد امر آموزش زبان در ایران، تاکنون چندان موفقیتی نداشته که متکی نبودن بر اصول علمی و کاربردی میتواند یکی از عوامل آن باشد. از زمان ظهور «نظریه نقشگرای نظاممند هلیدی» بررسیهای علمی فراوانی بر این اساس، جهت کاربردی کردن آن در آموزش زبان انجام گرفته است؛ تحقیق حاضر نیز سعی نموده است کتب زبان انگلیسی مقطع متوسطه در ایران را از منظر فراتقش متنی نظریه نقشگرای نظاممند هلیدی بررسی کند و بسامد و نوع آغازگر متون خواندنی این چهار کتاب را مشخص نماید. آنچه پس از تحلیل 1303 بند موجود در منابع ذکرشده حاصل شد، نشان داد که تعداد و نوع بندها در این متون، تابع قاعده و روال خاصی نبوده و برخلاف انتظار، نسبت بسامد بندهای با آغازگر نشاندار- که میتواند بر درجه مشکلی متن بیفزاید- از پایه پایینتر به بالاتر به بندهای با آغازگر نشاندار افزایش نداشته و حتی در پایه اول بیشتر نیز بوده است.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش زبان انتشار: 1394/5/1