دوره 11، شماره 2 - ( 1399 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 149-115 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shobeiri L. Use of Literary Texts in Foreign Languages Teaching at the University: A task-based Approach in the Course of Translation of Prose and Poetry: Bachelor of French Language. LRR. 2020; 11 (2) :115-149
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-35019-fa.html
شوبیری لیلا. کاربرد متن ادبی در آموزش زبان‌های خارجی در دانشگاه «استفاده از رویکرد کار ـ محور در کلاس ترجمۀ متون نظم و نثر، مقطع کارشناسی زبان فرانسه». جستارهای زبانی. 1399; 11 (2) :149-115

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-35019-fa.html


استادیار و عضو هیئت علمی گروه تخصصی زبان‌های خارجی (زبان فرانسه)، دانشکدۀ ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، l.shobeiri@gmail.com
چکیده:   (2201 مشاهده)
در آموزش زبان‌های خارجی، همواره بحث انتخاب محتوای آموزشی دارای اهمیت زیادی بوده است. متدهای مختلف آموزشی در طول تاریخ محتوای آموزشی خود را با توجه به نگرشی که هر یک به کاربرد زبان داشته‌اند، انتخاب کرده­اند. امروزه علاوه بر اینکه جنبۀ کاربردی زبان خارجی برای ما دارای اهمیت بسزایی است، شناخت لایه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی جامعۀ زبان مقصد نیز اهمیت ویژۀ خود را یافته است. نظر به اینکه آموزش ادبیات با توجه به بحث انتقال فرهنگ در کلاس­های زبان خارجی همواره موافقان و مخالفان خود را داشته است، در این تحقیق ما در جست­وجوی پاسخ به این مسئله هستیم که نقش و جایگاه ادبیات به­منزلۀ یک محتوای آموزشی در طول تاریخ آموزش زبان­های خارجی چه بوده است و چگونه و در چه سطوحی ادبیات می‌تواند به­منزلۀ محتوای آموزشی در کلاس­های آموزش زبان استفاده شود؟ هدف ما در این جستار، ضمن مطالعۀ پیوند میان ادبیات و آموزش زبان، پیشنهاد یک روش آموزشی کار ـ محور بر اساس رویکرد کنشی آموزش زبان­هاست. در این روش، ما شعر را به­منزلۀ پیکره در محوریت کار خود قرار می‌دهیم. فرض ما بر این است که این روش می‌تواند توانایی زبانی و تحلیلی دانشجویان را در رویارویی با متون ادبی بالا ببرد و برای اثبات این فرضیه، آن را بر روی دو گروه کنترل و آزمایش از دانشجویان ترم آخر مقطع کارشناسی مترجمی زبان فرانسه آزمایش کرده­ایم.
 
 
واژه‌های کلیدی: آموزش زبان‌های خارجی، ادبیات، فعالیت کار ـ محور، بینافرهنگی.
متن کامل [PDF 385 kb]   (454 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان
انتشار: 1399/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.