1- دانشیار گروه زبانشناسی کاربردی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهرانغرب، تهران، ایران ، alemi@sharif.ir
2- دانشجوی دکتری زبانشناسی کاربردی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
چکیده: (3463 مشاهده)
ترکیب فناوریهای نوین در آموزش زبان بهطور چشمگیری فراگیر شده است و در حال حاضر بهمنزلۀ ابزارهای مفیدی در آموزش زبان انگلیسی کاربرد دارد. در راستای این روند، اعتقاد بر این است که بهکارگیری فناوریهای نوین در آموزش و یادگیری تلفظ زبان انگلیسی تأثیرگذار است. به همین منظور این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش زبان از طریق واقعیت مجازی بر تلفظ زبانآموزان نوجوان ایرانی انجام شده است. برای این منظور، ۱۸ زبانآموز (6 تا 12 ساله) برای شرکت در مطالعه در آزمایشگاه رباتیک اجتماعی ـ شناختی دانشگاه صنعتی شریف دعوت شدند. ابتدا، تلفظ آنها توسط پیشآزمون تلفظ از طریق مرورگر Speechace اندازهگیری شد. بعد، در محیطی مجازی، در طول ده جلسۀ نود دقیقهای، شرکتکنندگان دستورالعملهایی را درمورد تمامی موارد تلفظشده در آزمون دریافت کردند (شامل واکه های / ɪ / و / i / و واکههای / ʊ / و / u / ) که از طریق بازی واقعیت مجازی توسط یک ربات انساننما اجرا شد. موضوعات آموزشی در غالب جملات ساده و مکالمات کوتاه بود. درنهایت، محققان پسآزمون را بررسی کردند و نتایج آزمون زوجی نشان داد که در عملکرد زبانآموزان قبل و بعد از جلسههای آموزشی تفاوت معناداری وجود دارد. این مطالعه نشان میدهد که بازیهای شبیهسازیشده در محیط واقعیت مجازی میتوانند در افزایش مهارتهای تلفظ زبانآموزان به کار گرفته شوند. به علاوه، واقعیت مجازی روشی نوین برای تدریس و یادگیری زبان انگلیسی را در محیطی کارآمد و لذتبخش ایجاد می کند.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش زبان انتشار: 1399/11/10