1- استادیار پژوهشکده زبانشناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهشکده زبانشناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
3- استاد پژوهشکده زبانشناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
چکیده: (9603 مشاهده)
از آنجا که کودکان فارسیزبان مبتلا به اُتیسم، کتاب ویژهای برای آموزش خواندن و نوشتن ندارند و توانایی شناختی و زبانی آنها متفاوت است، بررسی عوامل تأثیرگذار در خواندن آنها میتواند گامی مهم در جهت ارزیابی و اصلاح کتب آموزشی مورداستفاده، باشد. از سوی دیگر بهدلیل متفاوت بودن رسمالخط و تطابق واج ـ نویسۀ زبان فارسی از زبانهای دیگر (انگلیسی، ایتالیایی و...)، تأثیر آگاهی
واجشناختی در خواندن زبان فارسی متفاوت است، لذا لازم است همبستگی میان آگاهی واجشناختی و خواندن در کودکان فارسیزبان مبتلا به اُتیسم مشخص شود. در این پژوهش که بر روی 26 کودک مبتلا به اُتیسم و 30 کودک فارسیزبان طبیعی شهر تهران انجام شد، از دو آزمون آگاهی واجشناختی و خواندن استفاده شد و نتایج آنها با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل گردید. نتایج نشان داد در گروه کودکان مبتلا به اُتیسم میان خواندن واژه با ترکیب واجی و واج آغازین یکسان و میان خواندن ناواژه با تجانس، تقطیع واجی، حذف واج آغازین و پایانی، همبستگی معنیداری وجود دارد؛ و در گروه شاهد میان امتیاز خواندن واژه و خواندن ناواژه با امتیاز آگاهی درونهجایی، آگاهی واجی، تجانس، واج آغازین یکسان، حذف واج آغازین و حذف واج میانی همبستگی معنیدار وجود دارد. در ضمن تفاوت معنیداری میان گروه اُتیسم و شاهد در تمام خردهآزمونها غیر از خردهآزمونهای تقطیع هجایی (075/0) و ترکیب واجی (163/0) وجود دارد. بنابراین، میزان مهارت و همبستگی در کودکان مبتلا به اُتیسم متفاوت از کودکان طبیعی است و باید در آموزش خواندن آنها مورد توجه جدی قرار گیرد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
زبان شناسی انتشار: 1396/10/25