haghparast L. The Representation of Social Actors in the Story of Bahman's Vengeance Seeking from Shahnama and Bahmanama
(Based on the Socio-semantic Elements in Critical Discourse Analysis). LRR 2012; 3 (2) :1-27
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-3705-fa.html
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایراتن
چکیده: (6579 مشاهده)
مسأله اصلی این پژوهش یافتن شباهتها و تفاوتهای تصویرسازی کارگزاران اجتماعی در دو روایت متفاوت از ماجرای کینخواهی بهمن بوده است. بر این اساس، نویسنده با بررسی مؤلفههای جامعهشناختی ـ معنایی که تئو ون لیوون در الگوی پیشنهادی خود ارائه داده و انطباق آنها بر برشهای داستانی مورد نظر از شاهنامه و بهمننامه، کوشیده است تا به زمینه ایدئولوژیک ورای دو متن دست یابد و تفاوت تأثیرگذاری آنها را نشان دهد. حاصل پژوهش بیان میکند که برخی از شاخههای دو شیوه اصلی حذف و اظهار در هر دو متن تا حدودی به چشم میخورند و پیوستهنمایی، گسستهنمایی، نامبری و طبقهبندی نیز از شگردهایی است که به همراه زیرمجموعههای خود برای بازنمایی کارگزاران استفاده شدهاند. تحلیل دو متن بهوضوح نشان میدهد که بهمن در شاهنامه در پی کسب مشروعیت برای هدف خویش است؛ حال آن که در بهمننامه، اقتدار و فردیت کامل دارد و نیازی به بهرهگیری از شگردهای اقناعی و تأییدطلبانه نیست؛ به همین دلیل، شیوههای تصویرسازی کارگزاران در شاهنامه بیشتر از بهمننامه به کار رفته و در استفاده از آنها تعمد بیشتری دخیل بوده است.