دوره 12، شماره 1 - ( 1400 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 456-427 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vakilifard A, Sabokbar H. Autonomy in Second LanguageLearning: Persian Language Learners’ Perceptions of Their Responsibilities,Abilities and Motivations. LRR 2021; 12 (1) :427-456
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-37492-fa.html
وکیلی فرد امیررضا، سبکبار حامد. خودمختاری در یادگیری زبان دوم: ادراک فارسی‌آموزان از مسئولیت‌ها، توانایی‌ها و انگیزه‌‌‌ها. جستارهای زبانی 1400; 12 (1) :456-427

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-37492-fa.html


1- دانشیار گروه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، دانشگاه بین‌‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران ، vakilifard@hum.ikiu.ac.ir
2- دانش‌آموختۀ کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.
چکیده:   (1252 مشاهده)
زبان­آموزان برای یادگیری زبان فارسی در دانشگاه­ها مدت زمان کوتاهی را می­گذرانند و در این مدت باید به­طور چشمگیری بر زبان تسلط یابند. آموزش زبان­های دوم در سال­های اخیر، از محیط آموزشی مدرس­محور به محیط آموزشی یادگیرنده­محور تغییر یافته­ است تا زبان­آموزان یادگیری خویش را در اختیار گیرند و به خودمختاری دست یابند. در این راستا، پژوهش حاضر میزان آمادگی فارسی­آموزان غیرایرانی را برای خودمختار بودن بررسی می­کند. شرکت­کنندگان شامل 155 تن از فارسی­آموزان سطح تکمیلی هستند. برای جمع­آوری داده­ها، از پرسش­نامۀ تامر (2013) بهره گرفته شده است که دارای چهار بخش مسئولیت­ها، توانایی­ها، انگیزه و فعالیت­های درون و بیرون کلاس است. در پایان پرسش­نامه بخشی با عنوان بازپاسخ برای فارسی­آموزان درنظر گرفته شده است. پاسخ­های فارسی­آموزان حاکی از نوعی تضاد میان بخش مسئولیت­ها با بخش توانایی­ها، انگیزه و فعالیت­های درون و بیرون کلاس است. یافته­ها نشان می­دهد که با وجود آنکه فارسی­آموزان خود را از توانایی و انگیزۀ لازم جهت یادگیری خودمختارانۀ زبان فارسی بهره­مند می­دانند و خود را در انجام فعالیت­های درون و بیرون کلاس فعال می­دانند، اما بیشتر مسئولیت یادگیری را متوجه مدرسان
می­کنند. علاوه بر این، بررسی­های آماری نشان­دهندۀ رابطۀ معکوس و معنا­داری میان ادراک فارسی‌آموزان از مسئولیت­ها و فعالیت­های درون کلاس است. از جهت دیگر، میان توانایی­های
فارسی­آموزان با انگیزه و فعالیت­های درون و بیرون کلاس و همچنین میان انگیزه با فعالیت­های درون و بیرون کلاس رابطۀ مستقیم و معنا­داری دیده می­شود.
متن کامل [PDF 408 kb]   (465 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان
انتشار: 1400/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.