1- استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
2- استادیار زبانشناسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. ، Z.Naghshbandi@uok.ac.ir
3- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
چکیده: (3970 مشاهده)
گسترش تدریجی ابزارها و تکنولوژیهای خلاقانه در سالهای اخیر از یک سو و پررنگتر شدن رویکردهای زبانآموز ـ بنیاد به نسبت رویکرهای معلم ـ بنیاد از سوی دیگر، زمینۀ لازم را برای خلق فرصتهای جدید جهت بهبود کیفیت آموزش مهیا کرده است. یکی از تازهترین متدهای آموزشیِ زبانآموز ـ محور و متکی بر فناوریهای مدرن، متد وارونه است که توانسته در مدتزمان کوتاهی توجه بسیاری از محققان حوزۀ آموزش را به خود جلب کند. پژوهش حاضر درصدد است تا تأثیر برگزاری کلاسهای آموزش مهارتهای نگارش را در قالب متد وارونه بر عملکرد نگارشی و نیز میزان خودتنظیمی نگارشی زبانآموزان ایرانی ارزیابی کند. بدین منظور، تعداد 48 زبانآموز در دو کلاس در دانشگاه آزاد اسلامی بهمنزلۀ شرکتکنندگان در این مطالعه انتخاب شده و بهطور تصادفی به گروههای کنترل (تعداد 25 نفر) و آزمایش (تعداد 23 نفر) منصوب شدند. به منظور تحقق اهداف پژوهش زبانآموزان گروه کنترل به مدت یک ترم براساس روشهای معمول آموزش دیدند و در مقابل در گروه آزمایش از روش یادگیری وارونه برای آموزش استفاده شد. علاوهبراین از یک پرسشنامۀ خودتنظیمی نگارشی به همراه دو فعالیت زمانبندیشده مربوط به مهارت نوشتاری برای جمعآوری دادههای موردنظر بهره گرفته شد. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که عملکرد زبانآموزان گروه آموزش وارونه از نظر مهارت نگارشی و همچنین میزان خودتنظیمی به مراتب بهتر از زبانآموزان گروه کنترل بوده است. از منظری عملگرایانه، یافتهها و پیشنهادات جستار پیشرو را میتوان بهمثابۀ الگویی برای گنجاندن روشهای آموزشی وارونه در برنامههای درسی معرفی کرد. بهطور خاص با توجه یافتهها، دستاورد اصلی پژوهش میتواند این باشد که استفاده از روش وارونه در کلاسهای نگارش میتواند به بهبود مهارت نوشتاری زبانآموزان کمک شایانی کند.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش زبان انتشار: 1400/7/10