Abadikhah S, Valipour M. Assessing English Language Skills in Various Situations: A Case Study of Undergraduate and Postgraduate Students at the University of Mazandaran. LRR 2022; 13 (1) :129-166
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-38287-fa.html
آبادی خواه شیرین، ولی پور معصومه. بررسی کاربرد مهارتهای زبان انگلیسی در موقعیتهای مختلف: مطالعۀ موردی دانشجویان مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در دانشگاه مازندران. جستارهای زبانی. 1401; 13 (1) :129-166
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-38287-fa.html
1- استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران ، abadikhah@umz.ac.ir
2- کارشناس ارشد و مدرس زبان انگلیسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
چکیده: (2791 مشاهده)
هدف از انجام این پژوهش ارزیابی نیازهای زبانی و شناسایی اولویت کاربرد مهارتهای زبانی (خواندن، شنیداری، نوشتن و صحبت کردن) در موقعیتهای مختلف(خصوصی، دانشگاهی و حرفهای) است. روش پژوهش، توصیفی ـ استنباطی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهای متشکل از 49 گزینه است. جامعۀ آماری متشکل از 199 دانشجو ( 73 مرد و 126 زن) در مقاطع کارشناسی (69 نفر)، کارشناسی ارشد (67 نفر) و دکتری (63 نفر) مشغول به تحصیل در دانشگاه مازندران بود. پاسخهای شرکتکنندگان با استفاده از نرمافزار آماری علوم اجتماعی کدگذاری و تجزیه و تحلیل شد. بهطور کلی، نتایج حاصل از مقایسۀ میانگین مهارتها دلالت بر آن داشت که با افزایش سطح تحصیلات، نیازهای دانشجویان به کاربرد مهارتهای زبانی بهخصوص در موقعیتهای دانشگاهی بهطور پیوسته افزایش مییابد. همچنین مهارتهای دریافتی (خواندن و شنیدن) کاربرد بیشتری نسبتبه مهارت های تولیدی (صحبت کردن و نوشتن) در هر سه گروه دارد. نتایج تحلیل دادهها از طریق آزمونهای غیرپارامتری نشان داد که تفاوت معنیداری در مهارت خواندن بین تمامی گروهها، در مهارت نوشتن بین گروه دکتری با دو گروه کارشناسی و ارشد و در مهارت صحبت کردن بین گروه دکتری و کارشناسی وجود داشت. از نظر موقعیت کاربرد زبانی، درحالی که نیازهای شرکتکنندگان در مقطعِ کارشناسی به موقعیتهای زندگی خصوصی آنها مرتبط بود، دانشجویان مقطع دکتری، اغلب نیازهای خود را در حوزههای آموزشی و دانشگاهی بیان کردند. در موقعیت حرفهای و در مهارت شنیداری تفاوت معنیداری بین مقاطع مختلف مشاهده نشد. این مطالعه، پیشنهاداتی برای پژوهشگران، مدرسان و یادگیرندگان زبان انگلیسی دارد.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش زبان انتشار: 1401/1/1