دوره 13، شماره 1 - ( 1401 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 166-129 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abadikhah S, Valipour M. Assessing English Language Skills in Various Situations: A Case Study of Undergraduate and Postgraduate Students at the University of Mazandaran. LRR 2022; 13 (1) :129-166
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-38287-fa.html
آبادی خواه شیرین، ولی پور معصومه. بررسی کاربرد مهارت‌های زبان انگلیسی در موقعیت‌های مختلف: مطالعۀ موردی دانشجویان مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در دانشگاه مازندران. جستارهای زبانی. 1401; 13 (1) :129-166

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-38287-fa.html


1- استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران ، abadikhah@umz.ac.ir
2- کارشناس ارشد و مدرس زبان انگلیسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
چکیده:   (2326 مشاهده)
هدف از انجام این پژوهش ارزیابی نیازهای زبانی و شناسایی اولویت کاربرد مهارت‏های زبانی (خواندن، شنیداری، نوشتن و صحبت کردن) در موقعیت‏های مختلف(خصوصی، دانشگاهی و حرفه‏ای) است. روش پژوهش، توصیفی ـ استنباطی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش‏نامه‏ای متشکل از 49 گزینه است. جامعۀ آماری متشکل از 199 دانشجو ( 73 مرد و 126 زن) در مقاطع کارشناسی (69 نفر)، کارشناسی ارشد (67 نفر) و دکتری (63 نفر) مشغول به تحصیل در دانشگاه مازندران بود. پاسخ‌های شرکت‏کنندگان با استفاده از نرم‌افزار آماری علوم اجتماعی کدگذاری و تجزیه و تحلیل شد. به‌طور کلی، نتایج حاصل از مقایسۀ میانگین‏ مهارت‏ها دلالت بر آن داشت که با افزایش سطح تحصیلات، نیازهای دانشجویان به کاربرد مهارت‌های زبانی  به‌خصوص در موقعیت‏های دانشگاهی به‌طور پیوسته افزایش می‏یابد. همچنین مهارت‏های دریافتی (خواندن و شنیدن) کاربرد بیشتری نسبت‌به مهارت های تولیدی (صحبت کردن و نوشتن) در هر سه گروه دارد. نتایج تحلیل داده‏ها از طریق آزمون‌های غیرپارامتری نشان داد که تفاوت معنی‏داری در مهارت خواندن بین تمامی گروهها، در مهارت نوشتن بین گروه دکتری با دو گروه  کارشناسی و ارشد و در مهارت صحبت کردن بین گروه دکتری و کارشناسی وجود داشت. از نظر موقعیت کاربرد زبانی، درحالی که نیازهای شرکتکنندگان در مقطعِ کارشناسی به موقعیت‏های زندگی خصوصی آن‌ها مرتبط بود، دانشجویان مقطع دکتری، اغلب نیازهای خود را در حوزه‏های آموزشی و دانشگاهی بیان کردند. در موقعیت حرفه‏ای  و در مهارت شنیداری تفاوت معنی‏داری بین مقاطع مختلف مشاهده نشد. این مطالعه، پیشنهاداتی برای  پژوهشگران، مدرسان و یادگیرندگان زبان انگلیسی دارد.
متن کامل [PDF 572 kb]   (630 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان
انتشار: 1401/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.