1- دانشجوی دکتری آموزش زبان فرانسه دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- دانشیار زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، farsian@um.ac.ir
چکیده: (4939 مشاهده)
توانش بینافرهنگی در یادگیری زبان فرانسه اهمیت ویژهای دارد؛ زیرا زبان و فرهنگ مانند دو روی یک سکه لازم و ملزوم یکدیگرند. به عبارت دیگر، یادگیری زبان تنها به یادگیری دستور و واژگان محدود نمیشود، بلکه زبانآموز برای برقراری ارتباط میبایست فرهنگ کشور مقصد را بهخوبی بشناسد و به دیگری احترام بگذارد. از همین رو، آموزش فرهنگ در فرایند یادگیری زبان فرانسه امری ضروری بهنظر میرسد. ادبیات فرانسه یکی از منابع غنی برای آشنایی با فرهنگ فرانسه محسوب میشود و مدرسان میتوانند با بهکارگیری متون ادبی در کلاسهای درس، فرهنگ فرانسه را به زبانآموزان بیاموزند. آموزش زبان بهکمک ادبیات صرفاً به کلاسهای سطوح بالا محدود نمیشود؛ بلکه میتوانیم از متون سادۀ ادبی نیز برای آموزش مقدماتی فرهنگ در سطوح پایینتر بهره ببریم. در این نوشتار نویسندگان سعی دارند به بررسی متون ادبی سطح مبتدی A1-A2 کتاب ادبیات گام به گام فرانسه و به بررسی جنبههای فرهنگی متون ادبی بپردازند. برای این منظور پس از معرفی توانش بینافرهنگی و اهمیت آن در جهان امروز، به تحلیل سه متن ادبی از قرن بیستم میپردازیم و آنها را بهکمک نظریۀ گیلیان لازار موردبررسی قرار میدهیم. سپس تکالیفی برای ارائۀ این نکات در کلاس درس ارائه میدهیم. در این تحقیق به این پرسش پاسخ خواهیم داد که ادبیات چگونه توانش بینافرهنگی زبانآموزان را تقویت میکند؟ و درنهایت به مدرسان زبان فرانسه پیشنهاد میکنیم متون ادبی را در روند آموزش بگنجانند و بهکمک تکالیف، زبانآموزان را نسبتبه مسائل فرهنگی کنجکاو کنند.
térature progressive du français
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش زبان انتشار: 1398/11/10