دوره 13، شماره 4 - ( 1401 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 497-467 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini Fatemi A, fathabadi J, Pishghadam R. Problems of Defining and Distinguishing Motivation and Motive Among Iranian English Learners and Native Speakers, and a Historical-Genealogical Study of the Reasons in Psychology. LRR 2022; 13 (4) :467-497
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-39884-fa.html
حسینی فاطمی آذر، فتح آبادی جاسم، پیشقدم رضا. بررسی مشکلات پیرامون تعریف و تفکیک انگیزه و انگیختار در میان انگلیسی‌زبانان و زبان‌آموزان ایرانی، و ریشه‌یابی ساختاری ـ تاریخی آن در رشتۀ روان‌شناسی. جستارهای زبانی 1401; 13 (4) :497-467

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-39884-fa.html


1- دانشیار، آموزش زبان‌انگلیسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران ، hfatemi@ferdowsi.um.ac.ir
2- دکتری، آموزش زبان‌انگلیسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
3- استاد، آموزش زبان‌انگلیسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
چکیده:   (660 مشاهده)
هدف این مقاله بررسی مشکلات پیرامون ارائۀ تعریفی فراگیر برای مفهوم انگیزه و ریشه‌یابی آن‌ها برپایۀ یک بررسی توصیفی ـ تحلیلی، تاریخی، ریشه‌شناسانه، و هستی‌شناسانه بود. بدین منظور توانایی و میل به تفکیک انگیزه با انگیختار که نزدیکترین مفهوم به انگیزه است در میان انگلیسی‌زبانان و زبان‌آموزان ایرانی نیز بررسی شد. براساس یافته‌ها هر دو گروه که متشکل از تعداد مساوی مرد و زن بودند، هنگامی که با یکی از دو مفهوم انگیزه و انگیختار مواجه می‌شوند آنها را تفکیک نمی‌کنند، و تفکیک آنها تنها زمانی صورت می‌گیرد که هر دو مفهوم هم‌زمان وجود داشته باشند. در ادامه طبق بررسی تاریخی مفهوم و ریشه‌یابی ساختار کلمه، تعریف انگیزه با تمامی رویدادهایی که در ذهن عامل و خارج از آن اتفاق می‌افتد تا بهسمت هدف حرکت کند، معادل شد. گستردگی این تعریف علت بینتیجه ماندن تلاش‌ها برای ارائۀ نظریه‌ای فراگیر بوده است. همچنین علت فاصله گرفتن مفهوم در طول زمان از این تعریف را می‌شود در دلایل هستی‌شناسانه و همچنین فرایند تبدیل یک کلمه به مفهوم و در ادامه به ساختار بهوضوح مشاهده کرد. بهعبارت دیگر میل به پیروی از هستیشناسی فلسفۀ تحلیلی در میان روانشناسان از یک سو و نیاز به مقیاسپذیر بودن مفهوم از سوی دیگر، انگیزه را به‌سمت محدودیت معنایی سوق داده‌اند. واقف بودن به چنین نکاتی می‌تواند محققان را در جلوگیری از نتیجه‌گیری‌های نادرست یاری رساند، زیرا اگر توانایی این تفکیک وجود نداشته باشد، یافته‌های تحقیقات گوناگون در باب انگیزه بهراحتی زیر سؤال خواهد رفت.
 
متن کامل [PDF 503 kb]   (110 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: روان شناسی زبان
انتشار: 1401/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.