Arabmofrad A, Alizade M, Rajaee Pitehnoee M. The Contrastive Study of Evaluating Compliment Response and Thanking Strategies Used in ILI pre-intermediate vs. Touchstone 3 Textbooks. LRR 2021; 12 (2) :353-384
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-40342-fa.html
عرب مفرد علی، عالیزاده میترا، رجایی پیته نوئی مهران. بررسی مقابلهای ارزیابی واکنش به تحسین و تمجید و راهبردهای سپاسگزاری در کتابهای سطح پیشمتوسط
کانون زبان ایران و تاچاستون 3. جستارهای زبانی. 1400; 12 (2) :353-384
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-40342-fa.html
1- استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران ، a.arabmofrad@gu.ac.ir
2- کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی، گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان، گرگان، ایران
3- کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران.
چکیده: (4384 مشاهده)
در حال حاضر، مقولۀ کنشهای گفتاری به یکی از موضوعات موردبحث در حوزۀ منظورشناسی تبدیل شده است. با این حال، شمار پژوهشهایی که به مقایسۀ نحوۀ آموزش کنشهای گفتاری در کتابهای آموزشی بینالمللی و کتابهای داخلی چاپشده در ایران پرداخته باشند، بسیار معدود است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی دو کنش گفتاری مهم، یعنی سپاسگزاری و واکنش به تحسین و تمجید، در بخش مکالمۀ کتابهای سطح پیشمتوسط کانون زبان ایران و کتاب تاچاستون 3، است. 12 دیالوگ از کتاب تاچاستون 3 و 27 دیالوگ از کتابهای سطح پیشمتوسط کانون زبان ایران مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و مصادیق هر کدام از کنشهای گفتاری موردنظر شناسایی و استخراج شدهاند. نتایج نشان دادهاند که میان بسامدهای ابراز سپاسگزاری در کتابهای سطح پیشمتوسط کانون زبان ایران و کتاب تاچاستون 3، تفاوت معناداری وجود دارد؛ اما میان بسامد واکنشهای کلامی به تحسین و تمجید در این دو کتاب، تفاوت معناداری شناسایی نشده است. علاوه بر این، نتایج بهدستآمده حاکی از آنند که مقدار میانۀ آماری برای واکنش کلامی به تحسین و تمجید در کتاب تاچاستون 3 بالاتر بوده است؛ و درمقابل، مقدار میانۀ آماری برای کنش گفتاری سپاسگزاری در کتاب سطح پیشمتوسط کانون زبان ایران بالاتر ارزیابی شده است. این یافتهها و نتایج، ارزشهای آموزشی مهم و کاربردیای برای معلمهای آموزش زبان انگلیسی (بهمنزلۀ زبان خارجی) و توسعهدهندگان مواد آموزشی دارند.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
زبان انگلیسی انتشار: 1400/3/10