1- دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. ، s_baleghizadeh@sbu.ac.ir
چکیده: (3643 مشاهده)
هدف مطالعۀ حاضر، بررسی نقش اجرای استراتژیهای ارزیابی تأملگرایانه و درک دانشجویان زبان انگلیسی از آنهاست. شرکتکنندگان مرحلۀ کمّی، 90 دانشجوی رشتۀ مهندسی کامپیوتر در دانشگاه شهید بهشتی بودند که در کلاسهای زبان عمومی شرکت کردند. دو کلاس انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. فراگیران سطح متوسط بر اساس نمرۀ Oxford Placement Test انتخاب شدند. پس از پیشآزمون، دانشجویان گروه آزمایش، استراتژیهای ارزیابی تأملگرایانه (Ellis, 2001) را تمرین کردند، اما در گروه کنترل، روند عادی کلاس انجام شد. پس از ده جلسه، امتحان پسآزمون و با فاصلۀ 4 هفتهای آزمون حفظ برگزار شد. در مرحلۀ کیفی، 45 دانشجو (گروه آزمایش) انتخاب شدند و برداشت آنها از ارزیابی تأمل گرایانه با استفاده از سؤالات و پرسشنامه (Kourilenko, 2013) استخراج شد. برای تحلیل دادههای کمی، از آزمونهای تی وابسته و تی مستقل استفاده شد و برای تحلیل دادههای کیفی، از تحلیل محتوا استفاده شد. نتایج نشان داد که تمرین استراتژیهای ارزیابی تأملگرایانه تأثیر مثبتی بر نمرات پسآزمون و آزمون حفظ فراگیران دارد. تحلیل دادههای کیفی نشان داد که فراگیران زبان انگلیسی، رویکرد مثبتی نسبتبه ارزیابی تأملگرایانه دارند و افزایش روحیۀ جمعی، آگاهی نسبتبه خطاها، و افزایش انگیزۀ یادگیری بهمنزلۀ پرتکرارترین موارد سودمندی و نداشتن زمان و دانش کافی، خستهکننده بودن تکرار مطالب و عدم همکاری برخی دانشجویان بهمنزلۀموانع ارزیابی تأملگرایانه مطرح شدند. نتایج این مطالعه ممکن است پیامدهای مفیدی برای یادگیرندگان و معلمان زبان انگلیسی و طراحان مواد درسی داشته باشد.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
زبان انگلیسی انتشار: 1399/5/10