Ahangar A A, Mojahedi Rezaeian S, Esfandiarpour F. The Study of the Effect of Addressee’s Power and Gender on the Choice of Politeness Strategies in Encouragement Speech Act in Persian. LRR 2022; 13 (2) :401-434
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-42658-fa.html
1- استاد زبانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. ، ahangar@english.usb.ac.ir
2- دکتری زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
3- کارشناسی ارشد زبانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
چکیده: (2727 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر قدرت و جنسیت مخاطب بر گزینش نوع و تعداد راهبردهای تشویقکردن بهکاربردهشده توسط دانشجویان پسر و دختر فارسیزبان براساس نظریه بروان و لوینسون (1987) است. جامعه آماری این پژوهش شامل 60 دانشجو (30 پسر و 30 دختر) کارشناسیارشد دانشگاه سیستان و بلوچستان بود. دادههای زبانی با استفاده از پرسشنامۀ تکمیلگفتمان و روش ایفاینقش گردآوری و بهوسیله آزمون آماری خیدو و تیمستقل (05/0p<) بررسی و تحلیل شدند. نتایج حاصل از دو روش گردآوری دادهها نشان داد رابطه معناداری بین قدرت مخاطب و نوع و تعداد راهبردهای بهکاربردهشده توسط دانشجویان پسر و دختر وجود داشت. پرکاربردترین راهبرد تشویقکردن «راهبردهای ادبسلبی» از نوع احترامگذاشتن برای مخاطب با قدرت بالاتر (استاد) بود. متداولترین راهبردهای تشویقکردن از لحاظ تعداد نیز راهبردهای ترکیبی دوتایی و کمکاربردترین، راهبردهای ترکیبی نهتایی بودند. جنسیت مخاطب در سه موقعیت بر نوع راهبردهای بهکاربردهشده توسط دانشجویان پسر تاثیر داشت؛ درحالیکه بر تعداد راهبردهای بهکار بردهشده توسط دانشجویان پسر و همچنین بر نوع و تعداد راهبردهای بهکاربردهشده توسط دانشجویان دختر موثر نبود. بدینترتیب، پرکاربردترین نوع راهبرد استفادهشده توسط دانشجویان دختر برای مخاطب مرد و زن راهبردهای «ادبایجابی» و ترکیبی سهتایی بود. پرکاربردترین راهبرد درمیان آزمودنیهای پسر در مقابل مخاطبهای مرد راهبردهای «ادبایجابی» و برای مخاطبزن راهبردهای «ادبسلبی» و ترکیبی دوتایی بود.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
کاربردشناسی زبان انتشار: 1401/3/10