1- استادیار آموزش زبان روسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، a.nosrati@fgn.ui.ac.ir
2- استادیار آموزش زبان روسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
3- استادیار آموزش زبان روسی، دانشگاه گنبد کاووس، گنبد کاووس، ایران.
چکیده: (3260 مشاهده)
زبانهای روسی و فارسی صرفنظر از جهانیهای زبانی، به لحاظ نظام آوایی، دستوری، واژگانی و غیره زبان ویژه هستند و با هم تفاوتهایی دارند. از آنجا که نظام زبان اول بیشتر در ذهن زبانآموز نقش بسته است، بنابراین، بروز خطاها در فرایند یادگیری زبان(های) بعدی از سوی گویشور غیربومی پدیدهای طبیعی و اجتنابناپذیر است. پژوهش حاضر با اشاره به برخی از خطاهای رایج دانشجویان فارسیزبان روسیآموز در دورۀ مقدماتی، نقش تداخل و تأثیر آن در بروز اینگونه خطاها را بررسی میکند. هدف از انجام تحقیق پیشرو، بررسی و شناسایی خطاهای آوایی روسیآموزان فارسیزبان است که متناسب با نوع تداخل دستهبندی و تجزیه و تحلیل و منشأ بروز خطاها و میزان فراوانی وقوع هر یک از آنها به تفکیک مشخص شدهاند. برای جمعآوری دادههای تحقیق از آزمون آوایی بهره بردهایم. جامعۀ آماری این پژوهش را 51 دانشجوی دورۀ مقدماتی از دانشگاههای اصفهان، گیلان و گنبد کاووس تشکیل میدهند. نتایج بررسی و تحلیل خطاهای مورد اشاره در مقاله مبین آن است که زبان مقصد، یعنی روسی بهمنزلۀ یکی از عوامل مؤثر در تداخل درونزبانی، نقش مهمی در بروز خطاهای ذکرشده در بین دانشجویان فارسیزبان روسیآموز دارد.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
زبان روسی انتشار: 1400/3/10