دوره 13، شماره 4 - ( 1401 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 119-73 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Estaji M, Eslami F. Examining the Use and Value of Formative Assessment Strategies Among Persian Language Teachers of Non-Persian Speakers in Multicultural Classes. LRR. 2022; 13 (4) :73-119
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-44602-fa.html
استاجی معصومه، اسلامی فرانک. بررسی کاربرد و ارزش راهبردهای ارزش‌یابی تکوینی از منظر مدرسان زبان فارسی به ‌‌غیرفارسی‌زبانان در کلاس‌های چند‌فرهنگی. جستارهای زبانی. 1401; 13 (4) :119-73

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-44602-fa.html


1- دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، estaji@atu.ac.ir
2- دانشجوی دکتری آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (293 مشاهده)
اجرای ارزش‌یابی ‏تکوینی عاملی مهم در کنترل کیفیت روش‏ تدریس‏ مدرسان در کلاس‏های چندفرهنگی به‌‌شمار ‏می‌رود. اگرچه تحقیقات متعددی در حوزۀ ارزش‌یابی تکوینی و راهبردهای مورداستفادۀ مدرسان زبان‏ انگلیسی انجام ‏شده‌ است، درمورد مدرسان آموزش زبان ‏فارسی به فارسی‏آموزان خارجی تحقیقات اندک است. پژوهش حاضر با تمرکز بر سه هدف ازجمله شناسایی پرکاربردترین و ارزشمندترین راهبردهای ارزش‌یابی تکوینی در محیط چندفرهنگی کلاس‏های آموزش زبان‏ فارسی و سنجش میزان هم‌بستگی ارزش و کاربرد راهبردهای ارزش‌یابی تکوینی با سطح آموزشی مدرسان آموزش زبان‏ فارسی به‏ غیرفارسی‏زبانان انجام گرفته‌ است. بدین منظور، 3 مدرس آموزش زبان‏ فارسی از سه سطح مقدماتی، میانی و پیشرفته در مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‏زبانان دانشگاه علامه طباطبائی به سؤالات پرسش‌نامۀ راهبردهای ارزش‌یابی تکوینی (Jett, 2009) پاسخ‏ دادند. همچنین برای ارائۀ نتایج قابل‌اعتمادتر، داده‏هایی براساس فهرست وارسی مشاهدات ‏کلاسی (Jett, 2009; Stevens, 2012) و مصاحبۀ نیمه‏‏ساختاریافته گردآوری ‏شد. از نرم‏افزار اس.پی.اس.اس. نسخۀ 25 برای تحلیل داده‏های کمی و انجام آزمون هم‌بستگی پیرسون، و جهت بررسی داده‏های مصاحبه از [1]شاخص‏های توصیفی و تحلیل مضمونی استفاده ‏شد. ترکیب یافته‌های ‏کمی و کیفی‏ حاصل از این پژوهش گویای این است که از دیدگاه مدرسان آموزش زبان‏ فارسی در هر سه سطح مقدماتی، میانی، و پیشرفته پرکاربردترین راهبرد، ارزش‌یابی خود/ همتاست و بیشترین ارزش نیز به ارزش‌یابی خود/همتا و مشارکت زبان‌آموزان در روند یادگیری‏ خود اختصاص ‏دارد. اگرچه براساس نتایج مشاهدات ‏کلاسی، عملکرد مدرسان در کلاس‏های چندفرهنگی‏شان درمورد راهبردهای ارزش‌یابی ‏تکوینی تا حدودی متفاوت بود، هم‌بستگی معناداری بین سطح آموزشی مدرسان و میزان کاربرد و ارزش راهبردهای ارزش‌یابی ‏تکوینی وجود داشت. نتایج این پژوهش می تواند در بالا بردن سطح دانش وآگاهی مدرسان و طراحان دوره‌های تربیت مدرس زبان فارسی به‏ غیرفارسی‏زبانان در ارائۀ ارزش‌یابی کلاس‌محور با استفاده از راهبردهای مؤثر ارزش‌یابی تکوینی در محیط‌های چندفرهنگی کمک کند.
 

 

 
     
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: ارزشیابی
انتشار: 1401/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.