Pordel M. Literary Creation and Cognitive Linguistics: An analysis of the Semantic Structure of Alireza Rowshan's Poems on the Basis of the Conceptual Blending Theory. LRR 2022; 13 (2) :321-355
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-44725-fa.html
دانشآموختۀ دکتری زبانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، Mo_po532@fgn.ui.ac.ir
چکیده: (2574 مشاهده)
هدف مقالۀ حاضر آن است تا برپایۀ نظریۀ همآمیزی مفهومی که از سوی فوکونیه و ترنر مطرح شده است به بررسی اشعار سپید علیرضا روشن بپردازد و با استفاده از ابزارهایی مفهومی که نظریۀ مزبور فراهم میآورد ساختار معنایی آنها را مورد کندوکاو قرار دهد و بر همین اساس اشعار وی را به دستههای سبکشناسانۀ چندی تقسیم کند. در پژوهش حاضر، روشی کیفی و توصیفی ـ تحلیلی مورداستفاده قرار گرفته است، بدینترتیب که ابتدا بهنحوی موشکافانه ساختار معنایی چهار مورد از اشعار نوعیِ علیرضا روشن را قالب مفاهیم نظریۀ همآمیزی مفهومی، مفاهیمی چون شبکههای ادغامی، آمیزههای مفهومی، پیوندهای حیاتی و مانند اینها، بررسی میکنیم، و سپس نتایج حاصل را به گونهای آماری به مابقی اشعار در دو مجموعۀ معروفتر او تعمیم میبخشیم. از این رهگذر، برپایۀ ابزارهای مفهومی یادشده، اشعار علیرضا روشن بهلحاظ ساختار معنایی بهنحوی دقیق و روشن ذیل چهار دسته طبقهبندی میشوند، دستههایی سبکشناسانه که ویژگیهای کلیِ ساختار معنایی هر یک از آنها بهوضوح در قالب نظریۀ همآمیزی مفهومی صورتبندی میشوند. حاصل کار روشن میکند که با کاربست نظریههای جدید زبانشناسی درمورد مطالعۀ علمی آثار ادبی میتوان بر دقت و نظاممندی تحلیلها افزود، و بررسیهای ادبی را یک گام بهسمت علمیتر شدن پیش برد.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
زبان شناسی انتشار: 1401/3/10