Amani-Babadi M, Ghiasian M S, Zandi B, Ahadi H. The Study of the Effect of Audio-Visual Social Stories and Pragmatic Exercises on Improving (Non)verbal Communication Skills in Children with Autism. LRR 2022; 12 (6) :707-740
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-44833-fa.html
امانی بابادی مریم، غیاثیان مریم سادات، زندی بهمن، احدی حوریه. بررسی تأثیر داستانهای اجتماعی دیداری و شنیداری و تمرینهای کاربردشناختی بر بهبود مهارتهای ارتباطی کلامی و غیرکلامی کودکان دارای اُتیسم. جستارهای زبانی. 1400; 12 (6) :707-740
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-44833-fa.html
1- دانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2- دانشیار گروه زبانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. ، m_ghiasian@pnu.ac.ir
3- استاد گروه زبانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
4- استادیار زبانشناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.
چکیده: (3357 مشاهده)
اختلال طیف اُتیسم همواره با اختلال کاربردشناختی زبان همراه است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر داستانهای اجتماعی دیداری و شنیداری و تمرینهای کاربردشناختی بر بهبود مهارتهای ارتباطی کلامی و غیرکلامی کودکان دارای اُتیسم انجام شده است. این پژوهش از نوع کارآزمایی بالینی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون است. آزمودنیها با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند که شامل 19 کودک 7 تا 9 ساله دارای اختلال طیف اُتیسم سطح یک (نیاز به نظارت و حمایت) بود. آنها برنامه مداخلهای را طی 18 جلسۀ انفرادیِ 45 الی 60 دقیقه، بهشکل سازمانیافته دریافت کردند. یافتههای پژوهش بیانگر این بود که برنامۀ مداخلهای به کار رفته، مهارتهای کاربردشناختی این کودکان را ارتقا داده و بر خردهمقیاسهای مربوط به مهارتهای کاربردشناختی در پرسشنامه چکلیست ارتباطی بیشاپ (1998) تأثیر مثبت داشته است (05/0 >p ). براساس نتایج بهدستآمده داستانهای اجتماعی دیداری و شنیداری محققساخته و تمرینهای کاربردشناختی در این داستانها، بر بهبود مهارتهای ارتباطی کلامی و غیرکلامی کودکان دارای اُتیسم مؤثر بوده است.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
کاربردشناسی زبان انتشار: 1401/9/10