Amirian S M R, Bonjakhi M, Amirian S M. Investigating Language Learners’ Satisfaction in Private Language Schools: A Factor Analysis of EduQual Model of Quality Assessment in Educational Contexts. LRR 2022; 13 (4) :431-465
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-47430-fa.html
امیریان سید محمدرضا، بنجخی مرتضی، امیریان سید مرتضی. بررسی میزان رضایت زبانآموزان از آموزشگاههای خصوصی زبان: تحلیل عاملی پرسشنامۀ سنجش کیفیت محیطهای آموزشی اجوکوآل. جستارهای زبانی. 1401; 13 (4) :431-465
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-47430-fa.html
1- دانشیار آموزش زبان انگلیسی دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران. ، smr.amirian@gmail.com
2- دانشجوی دکترای آموزش زبان انگلیسی دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
3- کارشناس ارشد مدیریتMBA ، دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران.
چکیده: (2572 مشاهده)
بیشک یکی از عواملی که به ارتقای سطح کیفی برنامههای آموزشی منجر میشود بررسی کیفیت آموزش از دیدگاه دریافتکنندههای این خدمات است. در محیطهای آموزشگاهی آموزش زبان انگلیسی نیز بنا به رقابت انکارناپذیری که در این حوزه وجود دارد کیفیت نقش تعیینکنندهای در انتخاب آموزشگاه زبان دارد. هدف پژوهش کنونی این است که نظرات زبانآموزان دریافتکنندۀ خدمات آموزش زبان انگلیسی را نسبتبه میزان کیفیت خدمات آموزشی و امکانات آموزشگاهها بررسی کند. یکی از مدلهایی که برای بررسی میزان کیفیت آموزش ارائه و دریافتشده مورداستفاده قرار میگیرد مدل اجوکوآل است که مخصوص مراکز آموزش عالی طراحی شده است. مدل اجوکوآل جهت ارزشیابی سطح کیفیت آموزش در مراکز آموزش عالی است که در تحقیق حاضر مورداستفاده قرار گرفته است و در قالب پنج جنبه (امکانات فیزیکی، کادر علمی، خروجی یادگیری، پاسخگویی، و توسعۀ شخصیتی) و 28 آیتم مجزا بهشکل یک پرسشنامه درآمده است. مدل ارزیابی کیفیت آموزشی اجوکوآل از مدل دیگری که کیفیت خدمات را بررسی میکند مستخرج شده است بهنام سروکوآل که به بررسی کیفیت خدمات ارائه و دریافتشده میپردازد. سروکوآل را نیز میتوان بخشی از حوزۀ بررسی کیفیت بهنام مدیریت کیفیت جامع (Total Quality Management) دانست که عبارت است از «یک سیستم و فلسفۀ منطقی برای [ایجاد] تغییر و مدیریت کیفیت در مؤسسات آموزش عالی» (Hammersley & Pinnington, 1999). از آنجایی که پرسشنامۀ اجوکوآل متناسب با شرایط آموزش عالی طراحی شده است برخی از آیتمهای آن که با بافت آموزشگاهی آموزش زبان انگلیسی تناسب نداشت با نظر متخصصان حذف شد و تعداد آیتمهای آن از 28 آیتم به 23 آیتم تقلیل یافت. سپس این پرسشنامه به زبان فارسی ترجمه شد. ایدۀ کلی این مدل بررسی کیفیت آموزش بررسی انتظارات مشتریان از کیفیت آموزش دریافت شده و همچنین تجربۀ آنان از خدمات دریافت شده است و فاصلۀ بین این دو نشاندهندۀ میزان رضایت مشتری شمرده میشود. هرچقدر انتظارات بیشتر و کیفیت کمتری تجربه شود سطح کیفیت کمتر بهدست میآید و هر چقدر تجربۀ خدمات دریافتشده بهتر از حد انتظار مشتری باشد کیفیت آموزشی بالاتر تخمین زده میشود. شرکتکنندههای این تحقیق 254 زبانآموز یک آموزشگاه خصوصی آموزش زبان انگلیسی هستند که پس از دریافت پرسشنامهها 200 پرسشنامه موردتأیید قرار گرفت و استفاده شد. با توجه به اینکه این تحقیق در دو فاز کمی و کیفی اجرا شده است، پس از بررسیهای کمّی پرسشنامۀ مذکور از طریق تحلیل عاملی در نرمافزار ایموس و بررسی برازش این مدل در بافت آموزشگاهی، تعدادی از شرکتکنندهها که تمایل خود را به حضور در مصاحبه اعلام کرده بودند به مصاحبه دعوت شدند. سپس، محققان براساس کدبندی نظریۀ زمینۀ موضوعات مطرحشده توسط مصاحبهشوندگان را موردبررسی قرار دادند و رابطۀ بین بخشهای مختلف پرسشنامه و کیفیت آموزشی را بررسی کردند. نتایج حاصله از بخش کمی این تحقیق در دو شاخص مؤید برازش مدل ارائه شده است (RMSEA و CFI) و در دو شاخص دیگر شاخصهای برازش در سطح مطلوبی قرار نداشتند (مقدار p برای Chi‑square و CMIN/DF). ضمن اینکه بار عاملی برای همۀ آیتمهای این پرسشنامه قابلقبول اعلام شدند و ضرایب همبستگی بین جنبهها نیز در بازۀ مناسبی قرار داشتند. درنتیجه جهت تعمیق نتایج کمی بهدست آمده مصاحبهها نقش مهمتری پیدا کردند. در مصاحبهها نیز عمدتاً این مدل پذیرفتهشده اعلام شد، ولی برخی از جنبههای این پرسشنامه زیر سؤال رفت ازجمله ارتباط رشتۀ آکادمیک کادر آموزشی با آموزش زبان انگلیسی. آنها با توجه به تجربهای که در دریافت خدمات آموزش زبان انگلیسی از دانشجویان رشتههای غیرمرتبط داشتهاند، عمدتاً این دو عامل را غیرمرتبط دانستند. همچنین، مصاحبهشوندهها عوامل دیگری را نیز بر کیفیت مراکز آموزش زبان انگلیسی افزودند که در این تحقیق موردبررسی قرار گرفت. عوامل افزودهشده عبارت بودند از اهمیت تعیین سطح زبانآموزان (که هیچ جایگاهی در مدل اجوکوآل نداشت) قبل از ورود به کلاسها، همخوانی سن زبانآموزان سر کلاس (که در آموزش عالی با توجه همسن بودن دانشجویان چنین چالشی وجود ندارد یا بسیار ضعیف است)، وجود مشاورههای زبانی مستمر و در دسترس در محیط آموزشی و همچنین ارزیابیهای و گزارشهای منظم از روند رشد زبانی زبانآموزان. هر یک از این پیشنهادات را میتوان درنهایت با درنظر گرفتن ملاحظات مربوطه به این مدل جهت استفاده در مراکز آموزش زبان افزود. ابعاد کیفیت آموزشی در پرسشنامۀ مذکور بررسی و پیشنهاداتی در جهت حذف خللهای موجود با توجه به شرایط مربوط به این بافت آموزشی ارائه شد. با توجه به گستردگی کار آموزشگاهها و استقبال زیاد از این خدمات آموزشی، ضرورت ایجاد مدل مخصوصی برای بررسی کیفیت در مراکز آموزش زبان انگلیسی در این تحقیق بهشدت احساس شد و پیشنهاد میشود محققان این حوزه مدل بررسی کیفیت را برای این بافت طراحی و ارائه کنند. این پیشنهاد بهدلیل تفاوتهای زیادی که در دو بافت آموزش عالی و آموزشگاههای بخش خصوصی وجود دارد داده شده است و میتواند موضوع یک کار تحقیقاتی دیگر باشد.
این واژه از ترکیب دو واژه انگلیسی service به معنی خدمات و quality به معنی کیفیت می باشد و به معنی «کیفیت خدمات» می باشد.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش زبان انتشار: 1401/7/10