Ghasemi T, Navidinia H, Rastguo Moghadam M, Tirani Niknejad H. Analysis and Comparison of Oral Language Quality in Hearing Children with Hearing Loss Ones Having Hearing Aids and Cochlear Implants from the Two Aspects of Syntax and Semantics. LRR 2023; 13 (6) :395-425
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-48118-fa.html
قاسمی طیبه، نویدی نیا حسین، راستگو مقدم میترا، طیرانی نیک نژاد حمید. تحلیل و مقایسۀ زبان شفاهی از دو جنبۀ نحو و معناشناسی در کودکان شنوا با کودکان کمشنوای دارای سمعک و کاشت حلزون شنوایی. جستارهای زبانی. 1401; 13 (6) :395-425
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-48118-fa.html
1- کارشناسی ارشد زبانشناسی، گروه زبان انگلیسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
2- دانشیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران. ، navidinia@birjand.ac.ir
3- استادیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
4- دکتری زبانشناسی همگانی، مرکز کاشت حلزون شنوایی خراسان و مرکز توانبخشی شنواگستر مشهد، مشهد، ایران.
چکیده: (2474 مشاهده)
اگرچه مهارت زبانی کودکان کمشنوا به کمک سمعک و کاشت حلزون شنوایی و گفتار درمانی ارتقا مییابد، اما به علت اینکه آغاز شنوایی در این کودکان با تأخیر صورت میگیرد و باتوجه به اینکه آموزش کودکان کمشنوا در مدارس عادی انجام میشود، لازم است که عملکرد زبان شفاهی این کودکان در مقایسه با همسالان شنوایشان به دقت بررسی شود. لذا پژوهش حاضر به تحلیل و مقایسۀ مؤلفههای زبان شفاهی از دو جنبۀ معناشناسی و نحو در کودکان کمشنوا دارای سمعک و حلزون شنوایی با همسالان شنوا پرداخته است. به این منظور تعداد 39 کودک 6 تا 8 سال، شامل شانزده کودک شنوا، سیزده کودک دارای پروتز حلزون شنوایی و ده کودک دارای سمعک به کمک آزمون Told-p:3 بررسی شدند. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آزمونهای کروسکال والیس و یومنویتنی نشان داد، میان کودکان کاشت حلزون شده و دارای سمعک، از لحاظ مهارتهای نحوی و معناشناسی تفاوت معنیداری وجود ندارد و این کودکان در دریافت و درک معانی کلمات و جملات، در ارائۀ تعاریف شفاهی از کلمات و توانایی شناختن و به کارگیری اشکال تکواژ، عملکرد یکسانی دارند. اما بین کودکان شنوا و دو گروه کودکان کمشنوا از جنبههای نحو و معناشناسی اختلاف معنیداری وجود دارد و کودکان شنوا عملکرد بهتری دارند. بنابراین لازم است که کودکان کمشنوا تا رسیدن به سطح زبانی کودکان شنوا بهطور جدی تحت آموزشهای توانبخشی کلامی ـ شنیداری قرار گیرند. عدم توجه به این موضوع میتواند اثر نامطلوبی بر پیشرفت تحصیلی و آیندۀ شغلی کودکان کمشنوا داشته باشد.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
زبان شناسی انتشار: 1401/11/10