Taherian T, Fazilatfar A M, Mazdaista G. Longitudinal Examination of Iranian L2 Learners' Trait Emotional Intelligence and Foreign Language Classroom Anxiety: Latent Growth Curve Modeling. LRR 2023; 13 (6) :571-607
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-49189-fa.html
1- دانشجوی دکتری زبان انگلیسی، دانشکدۀ زبان و ادبیات، دانشگاه یزد، یزد، ایران
2- استاد گروه زبان انگلیسی، دانشکدۀ زبان و ادبیات دانشگاه یزد ، afazilatfar@yazd.ac.ir
3- دانشیار گروه زبان انگلیسی، دانشکدۀ زبان و ادبیات، دانشگاه یزد، یزد، ایران
چکیده: (1901 مشاهده)
شناخت دوسویۀ هوش هیجانی و اضطراب کلاس زبان خارجی نیاز به بررسی عمیقتری برای کشف ماهیت گسترش و تعامل پیچیدۀ این دو عامل روانشناختی دارد. در این مطالعه با استفاده از پژوهش طولی به بررسی ماهیت توسعه و تعامل هوش هیجانی صفتی و اضطراب کلاس زبان خارجی در زبانآموزان ایرانی پرداختهایم. بدین منظور، از روش منحنیهای رشد پنهان طولی برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد.جمعآوری دادهها در مدت یک سال از زبانآموزان ایرانیای که در مؤسسات خصوصی آموزش زبان مشغول به یادگیری زبان انگلیسی بودند، انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که میزان هوش هیجانی زبانآموزان در مدت پژوهش افزایش و میزان اضطراب کلاس زبان خارجی آنها کاهش یافت. همچنین، در میزان رشد و توسعه دو متغیر تفاوتهای بینفردی مشاهده شد. علاوه بر این، رابطۀ منفی و معناداری بین منحنیهای رشد اولیۀ دو متغیر و شیب منحنیهای رشد مشاهده شد. این ارتباط در ابتدا شروع مطالعه کم بود اما با گذشت زمان در طی یک سال این ارتباط قوی تر شد. نتایج و دستاوردهای این پژوهش مورد بحث قرار گرفت.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
روان شناسی زبان انتشار: 1401/7/10