دوره 13، شماره 6 - ( 1401 )                   جلد 13 شماره 6 صفحات 607-571 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taherian T, Fazilatfar A M, Mazdaista G. Longitudinal Examination of Iranian L2 Learners' Trait Emotional Intelligence and Foreign Language Classroom Anxiety: Latent Growth Curve Modeling. LRR 2023; 13 (6) :571-607
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-49189-fa.html
طاهریان طاهره، فضیلت فر علی محمد، مزدایستا گلنار. بررسی طولی هوش هیجانی صفتی و اضطراب کلاس زبان خارجی در زبان آموزان ایرانی: مدلسازی منحنیهای رشد پنهان. جستارهای زبانی. 1401; 13 (6) :571-607

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-49189-fa.html


1- دانشجوی دکتری زبان انگلیسی، دانشکدۀ زبان‌ و ادبیات، دانشگاه یزد، یزد، ایران
2- استاد گروه زبان انگلیسی، دانشکدۀ زبان و ادبیات دانشگاه یزد ، afazilatfar@yazd.ac.ir
3- دانشیار گروه زبان انگلیسی، دانشکدۀ زبان‌ و ادبیات، دانشگاه یزد، یزد، ایران
چکیده:   (1901 مشاهده)
شناخت دوسویۀ هوش هیجانی و اضطراب کلاس زبان خارجی نیاز به بررسی عمیق­تری برای کشف ماهیت گسترش و تعامل پیچیدۀ این دو عامل روان‌شناختی دارد. در این مطالعه با استفاده از پژوهش طولی به بررسی ماهیت توسعه و تعامل هوش هیجانی صفتی و اضطراب کلاس زبان خارجی در زبان­آموزان ایرانی پرداخته­ایم. بدین منظور، از روش منحنی­های رشد پنهان طولی برای تجزیه و تحلیل داده­ها استفاده شد.جمع­آوری داده­ها در مدت یک سال از زبان­آموزان ایرانی­ای که در مؤسسات خصوصی آموزش زبان مشغول به یادگیری زبان انگلیسی بودند، انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که میزان هوش هیجانی زبان­آموزان در مدت پژوهش افزایش و میزان اضطراب کلاس زبان خارجی آن­ها کاهش یافت. همچنین، در میزان رشد و توسعه دو متغیر تفاوت­های بین­فردی مشاهده شد. علاوه بر این، رابطۀ منفی و معناداری بین منحنی­های رشد اولیۀ دو متغیر و شیب منحنی­های رشد مشاهده شد. این ارتباط در ابتدا شروع مطالعه کم بود اما با گذشت زمان در طی یک سال این ارتباط قوی تر شد.  نتایج و دستاوردهای این پژوهش مورد بحث قرار گرفت.
متن کامل [PDF 1070 kb]   (796 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: روان شناسی زبان
انتشار: 1401/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.