Arabmofrad A, Mehdiabadi F. Developing a Multiple-choice Discourse Completion Test for Iranian EFL Learners: The Case of the Four Speech Acts of Apology, Request, Refusal and Thanks. LRR 2022; 13 (4) :1-34
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-50141-fa.html
1- استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران. ، aliarabmofrad@gmail.com
2- دانشجوی دکتری زبانشناسی کاربردی، دانشکدۀ آموزش، دانشگاه آدلاید، آدلاید، استرالیا.
چکیده: (3200 مشاهده)
در این مقاله سعی شده است براساس این فرضیه که برای تهیۀ آزمون، هم باید به توانش زبانشناختی توجه داشت و هم توانش کاربردشناسی را ارزیابی کرد، مقیاسی بهمنظور سنجش مهارت کاربردشناسی زبانآموزان ارائه شود. برای نیل به این هدف، در این مقاله یک آزمون تکمیل گفتمان چهارگزینهای (MDCT) برای چهار کنش گفتاری اصلی، یعنی عذرخواهی، درخواست، امتناع و تشکر برای زبانآموزان ایرانی EFL ارائه شده است. در اولین مرحله، از 155 دانشجوی ایرانی درخواست شد درمورد موقعیتهایی که در خانه، دانشگاه و جامعه مجبور به عذرخواهی، عدم پذیرش یک پیشنهاد یا دعوت، تشکر و درخواست چیزی شدهاند، بهصورت مکتوب مطالبی را عنوان کنند. در مرحلۀ دوم، بهمنظور اطمینان از طبیعی بودن موقعیتها، از گروه دیگری از دانشجویان درخواست شد تا به موقعیتهای منتخب براساس فراوانی وقوع آنها در زندگی روزمرهشان امتیاز دهند. در مرحلۀ سوم، آزمونها توسط سخنگویان بومی زبان انگلیسی و متخصصان TEFL بررسی شدند. درنهایت، آیتمهای MDCT توسط محققان تهیه و در مرحلۀ نهایی، دو آزمون آزمایشی نیز اجرا شد. یافتهها نشان میدهد که مقیاس بهدست آمده دارای روایی و پایایی بوده و برای سنجش دانش کاربردشناسی زبانآموزان ایرانی EFL مناسب است.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
کاربردشناسی زبان انتشار: 1401/7/10