دوره 13، شماره 4 - ( 1401 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 34-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arabmofrad A, Mehdiabadi F. Developing a Multiple-choice Discourse Completion Test for Iranian EFL Learners: The Case of the Four Speech Acts of Apology, Request, Refusal and Thanks. LRR 2022; 13 (4) :1-34
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-50141-fa.html
عرب مفرد علی، مهدی آبادی فاطمه. ارائۀ یک آزمون چندگزینه‌ای تکمیل گفتمان برای زبان‌آموزان ایرانی: بررسی چهار کنش گفتاری عذرخواهی، درخواست، امتناع و تشکر. جستارهای زبانی. 1401; 13 (4) :1-34

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-50141-fa.html


1- استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران. ، aliarabmofrad@gmail.com
2- دانشجوی دکتری زبانشناسی کاربردی، دانشکدۀ آموزش، دانشگاه آدلاید، آدلاید، استرالیا.
چکیده:   (3200 مشاهده)
در این مقاله سعی شده است براساس این فرضیه که برای تهیۀ آزمون، هم باید به توانش زبان‏شناختی توجه داشت و هم توانش کاربردشناسی را ارزیابی کرد، مقیاسی به‏منظور سنجش مهارت کاربردشناسی زبان‌آموزان ارائه شود. برای نیل به این هدف، در این مقاله یک آزمون تکمیل گفتمان چهارگزینه‏ای (MDCT) برای چهار کنش گفتاری اصلی، یعنی عذرخواهی، درخواست، امتناع و تشکر برای زبان‌آموزان ایرانی EFL ارائه شده است. در اولین مرحله، از 155 دانشجوی ایرانی درخواست شد درمورد موقعیت‏هایی که در خانه، دانشگاه و جامعه مجبور به عذرخواهی، عدم پذیرش یک پیشنهاد یا دعوت، تشکر و درخواست چیزی شده‏اند، به‏صورت مکتوب مطالبی را عنوان کنند. در مرحلۀ دوم، به‏منظور اطمینان از طبیعی بودن موقعیت‏ها، از گروه دیگری از دانشجویان درخواست شد تا به موقعیت‏های منتخب براساس فراوانی وقوع آن‏ها در زندگی روزمره‏شان امتیاز دهند. در مرحلۀ سوم، آزمون‏ها توسط سخنگویان بومی زبان انگلیسی و متخصصان TEFL بررسی شدند. درنهایت، آیتم‏های MDCT توسط محققان تهیه و در مرحلۀ نهایی، دو آزمون آزمایشی نیز اجرا شد. یافته‏ها نشان می‏دهد که مقیاس به‏دست آمده دارای روایی و پایایی بوده و برای سنجش دانش کاربردشناسی زبان‌آموزان ایرانی EFL مناسب است.
 
متن کامل [PDF 498 kb]   (1713 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: کاربرد‌شناسی زبان
انتشار: 1401/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.