دوره 13، شماره 6 - ( 1401 )                   جلد 13 شماره 6 صفحات 569-541 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hassanzadeh M, Tamleh H. The Use of Lexical Bundles by Native English Authors in Applied Linguistics: A Corpus-Driven Study. LRR 2023; 13 (6) :541-569
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-50310-fa.html
حسن زاده محمد، تمله حدیث. چگونگی بکارگیری دسته‌های واژگانی توسط نویسندگان انگلیسی‌زبان در رشتۀ زبان‌شناسی کاربردی: پژوهشی پیکره‌ای. جستارهای زبانی. 1401; 13 (6) :541-569

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-50310-fa.html


1- استادیار رشتۀ زبان‌شناسی کاربردی، دانشگاه ولی عصر رفسنجان، رفسنجان، ایران. ، mhassanzadeh@vru.ac.ir
2- دانشجوی دکتری رشتۀ زبان‌شناسی، دانشگاه لایدن، هلند.
چکیده:   (2617 مشاهده)
پژوهش­های مرتبط با دسته­های واژگانی اخیراً در رأس مطالعات پیکره­ای قرار گرفته­اند. پژوهش­های پیشین پیکره­ای در پیوند با بررسی  دسته­های واژگانی در نوشتار نویسندگان انگلیسی­زبان، گاه به نتایج متناقضی دربارۀ فراوانی و تقسیم­­بندی کارکرد این توالی­ها دست یافته­اند. با این حال، هیچ مطالعه­ای تا به امروز، به بررسی دسته­های واژگانی در بخش «بحث» مقالاتی که صرفاً نویسندگان انگلیسی­زبان به نگارش درآورده­اند، نپرداخته است. پژوهش کنونی با بررسی فراوانی، ساختار و کارکرد توالی­های واژگانی چهارکلمه­ای تلاش کرده تا این شکاف را برطرف کند. دادۀ مورد بررسی در این پژوهش از بخش «بحث» مقالات نویسندگان انگلیسی­زبان به­دست آمد. تمامی این مقالات از پنج مجلۀ ممتاز بین­المللی در رشتۀ زبان­شناسی کاربردی استخراج گردید. درنهایت، پیکره­ای متشکل از بیش از سیصد هزار واژه گردآوری شد. با بهره­گیری از نرم­افزار  AntConc همه دسته­های چهارکلمه­ای، با فراوانی ده و دامنۀ پنج استخراج شد. یافته­های به­دست آمده نشان داد که دسته­های واژگانی در پیکرۀ بررسی­شده فراوانی بالایی داشتند. در رابطه با تقسیم­بندی ساختاری دسته­های واژگانی، نتایج حاکی از آن بود که دسته­های­ عبارتی فراوانی بیشتری نسبت به دسته­های ساختاری داشته­اند. همچنین، یافته­ها نشان داد که به لحاظ کارکرد از دسته­های ارجاعی به­وفور بهره­گیری شده است. افزون­بر این، دسته­های حالتی و گفتمان­پردازها  پس از دسته­های ارجاعی، به­ترتیب بیشترین فراوانی را داشتند. در پایان آموزه­های این پژوهش برای نویسندگان غیر­انگلیسی­­زبان و دوره­های تحصیلات تکمیلی دانشگاه­ها در پیوند با بکارگیری دسته­های واژگانی در نگارش دانشگاهی بیان شده است.

 
متن کامل [PDF 463 kb]   (760 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان
انتشار: 1401/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.