1- استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران. ، esmaili@HUM.ikiu.ac.ir
2- دانشیار بخش زبان و ادبیات عربی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
چکیده: (3418 مشاهده)
محیط یادگیری درکنار سایر ارکان یادگیری یکی از مهمترین عوامل بهبود برنامۀ درسی موفق و بهتبع آن پیشرفت تحصیلی است. اهمیت محیط در یادگیری زبان با توجه به ضرورت کاربرد آن در محیطهای واقعی، دوچندان است. علیرغم تلاش گروههای عربی کشور برای تقویت محیط مکالمۀ عربی اما همچنان بهنظر میرسد این محیط در بیشتر گروهها به زبان فارسی باشد. اینکه علیرغم این تلاشها چه موانعی سبب عدم شکلگیری چنین محیطی شده، مسئلۀ این پژوهش است. بنابراین جستار حاضر میکوشد تا با رویکرد پدیدارشناسی و روش تحقیق کیفی، چالشهای شکلگیری محیط یادگیری مکالمۀ عربی را از طریق مصاحبه با دانشجویان تحلیل و راهکارهایی برای رفع آنها پیشنهاد دهد. برخی از یافتهها نشان داد؛ چالشهای محیط یادگیری زبان عربی، شامل مواردی مثل عدم استفاده از فعالیتهای گروهی، اضطراب، عدم اجبار به تکلم عربی، ارائۀ فارسی بیشتر درسها، عدم تکلم استادان به عربی در محیط گروه و فقدان تکالیف مناسب برای خارج از کلاس است.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
زبان عربی انتشار: 1401/9/10