دوره 13، شماره 1 - ( 1401 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 298-261 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esmaili S, Mohammadi Rakati D. Phenomenology of Challenges in Creating Arabic Speaking Learning Environment from Students' Perspective. LRR 2022; 13 (1) :261-298
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-51578-fa.html
اسماعیلی سجاد، محمدی رکعتی دانش. پدیدارشناسی چالش‌های شکل‌گیری محیط یادگیری مکالمۀ عربی از نگاه دانشجویان. جستارهای زبانی. 1401; 13 (1) :261-298

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-51578-fa.html


1- استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران. ، esmaili@HUM.ikiu.ac.ir
2- دانشیار بخش زبان و ادبیات عربی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
چکیده:   (3418 مشاهده)
محیط یادگیری درکنار سایر ارکان یادگیری یکی از مهم‏ترین عوامل بهبود برنامۀ درسی موفق و به‌تبع آن پیشرفت تحصیلی است. اهمیت محیط در یادگیری زبان با توجه به ضرورت کاربرد آن در محیط‏های واقعی، دوچندان است. علی‏رغم تلاش‏ گروه‏های عربی کشور برای تقویت محیط مکالمۀ عربی اما همچنان به‌نظر می‏رسد این محیط در بیشتر گروه‏ها به زبان فارسی باشد. اینکه علی‏رغم این تلاش‏ها چه موانعی سبب عدم شکل‏گیری چنین محیطی شده، مسئلۀ‏ این پژوهش است. بنابراین جستار حاضر می‏کوشد تا با رویکرد پدیدارشناسی و روش تحقیق کیفی، چالش‏های شکل‏گیری محیط‏ یادگیری مکالمۀ عربی را از طریق مصاحبه با دانشجویان تحلیل و راهکارهایی برای رفع آن‌ها پیشنهاد دهد. برخی از یافته‏ها نشان داد؛ چالش‏های محیط‏ یادگیری زبان عربی، شامل مواردی مثل عدم استفاده از فعالیت‏های گروهی، اضطراب، عدم اجبار به تکلم عربی، ارائۀ فارسی بیشتر درس‌ها، عدم تکلم استادان به عربی در محیط گروه و فقدان تکالیف مناسب برای خارج از کلاس است.
متن کامل [PDF 541 kb]   (1649 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: زبان عربی
انتشار: 1401/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.