دوره 14، شماره 6 - ( 1402 )                   جلد 14 شماره 6 صفحات 244-211 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Golfam A, Tabatabai S. Differential Object Marking in Persian A Typological Review of the Object Marker “rā”. LRR 2024; 14 (6) :211-244
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-54258-fa.html
گلفام ارسلان، طباطبایی صالح. مفعول‌نمایی افتراقی در زبان فارسی: بازنگری رده‌شناختی نشانۀ مفعول مستقیم. جستارهای زبانی. 1402; 14 (6) :211-244

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-54258-fa.html


1- دانشگاه تربیت مدرس، دانشکدۀ علوم انسانی، گروه زبان شناسی ، golfamar@modares.ac.ir
2- دانشگاه تربیت مدرس، دانشکدۀ علوم انسانی، گروه زبان شناسی
چکیده:   (6521 مشاهده)
 دیری است که پدیدۀ زبان‏شناختی مفعول‏نمایی افتراقی، درخصوص چگونگی حالت‏نشانی مفعول مستقیم، همچون مبنایی برای دسته‏بندی‏های رده‏شناختی زبان‏های جهان شناخته شده است. با این همه، مفعول‏نمایی افتراقی در فارسی محل مناقشات میان زبان‏شناسان بوده است. برخی از آنان بر این رأی رفته‏اند که مفعول‏نمایی افتراقی به‏راستی در زبان فارسی وجود دارد، زیرا برخی از انواع مفعول مستقیم در جملات فارسی با «را» نشان‏دار می‏شوند، حال آن‏که زبان‏شناسان دیگری، در مقابل، مثال‏های نقضی را در هر مورد از فارسی آورده‏اند تا نشان دهند که چنین نیست. از این رو، برخی از زبان‏شناسان ایرانی ایدۀ مفعول‏نمایی افتراقی را در فارسی یکسره کنار نهاده‏ و برای «را» نقش کارکردی تازه‏ای تعریف کرده‏اند. مقالۀ حاضر با تبیین مبانی نظری کلی مفعول‏نمایی نمایی افتراقی، بر آن بوده است تا به شیوه‏ای مروری ـ تحلیلی به چگونگی کاربرد «را» در جمله‏های فارسیِ دارای فعل گذرا از منظر تازه‏ای بنگرد. این رویکرد نظری نه‏تنها مثال‏های نقض پیش‏گفته را توجیه می‏کند، بلکه همچنین با نگرش تازه‏ای به مفعول‏نمایی افتراقی در فارسی می‏کوشد تا نقش دستوری حالت‏نشانی مفعول مستقیم را به «را» در این جمله‏ها بازگرداند. بدین ترتیب، مقالۀ حاضر با تثبیت نقش «را» همچون نشانگر برخی از انواع مفعول مستقیم، مفعول‏نمایی افتراقی را در زبان فارسی بازتعریف کرده است. امید می‏رود با اجرای مطالعات پیکره‏بنیاد آینده رویکرد نظری حاضر به‏واسطۀ شواهد زبانی تقویت شود. 
 
متن کامل [PDF 1724 kb]   (893 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله مروری - تحلیلی | موضوع مقاله: زبان‌شناسی
انتشار: 1402/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.