استادیار و عضو هیئت علمی گروه تخصصی زبان فرانسه و آلمانی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، l.shobeiri@gmail.com
چکیده: (2897 مشاهده)
استقلال و خودآموزی مفاهیمی هستند که در روشهای نوین آموزش زبانهای خارجی ارزش و معنایی دوباره یافتهاند. هدف از انجام این تحقیق بررسی این مسئله است که چگونه میتوان در کلاس آموزش زبان فرانسه به زبانآموزان جهتِ داشتن استقلال در یادگیری و مهارت خودآموزی کمک کرد؟ برای ارائۀ راهکار در این زمینه ابتدا نیاز به پاسخ به این پرسش داریم که اساساً چه تفاوتی میان زبانآموزان خودآموز و غیرخودآموز وجود دارد؟ فرضیۀ ما این است که فراگیرانِ خودآموز بهطور طبیعی از «دانش ـ مهارت بودن»، «دانش ـ مهارت یادگیری» و تجربۀ زیستۀ بالاتری نسبتبه دیگران برخوردارند. بهمنظور مقایسۀ تواناییهای فراگیران خودآموز و غیرخودآموز در بهکارگیری استراتژیهای شناختی و فراشناختی، فراخوانی منتشر کردیم و از 35 نفر از فراگیرانی که زبان فرانسه را کاملاً و یا نسبتاً بهصورت خودآموز فراگرفته بودند خواستیم تا به دو پرسشنامه درمورد بهکارگیری راهبردهای شناختی و فراشناختی پاسخ دهند. این دو پرسشنامه برگرفته از پولیتزر، مک گروارتی و ویلینگ است. همزمان از 35 نفر از افرادی که در هیچ دورهای از یادگیری زبان فرانسه بهصورت خودآموز عمل نکرده بودند نیز خواسته شد تا به دو پرسشنامۀ فوق پاسخ دهند. نتایج این پژوهش که بهصورت آمار توصیفی ارائه شد نشان میدهد که فراگیران خودآموز در بهکارگیری هر دو گونۀ راهبردی از تواناییهای بالاتری برخوردارند. درنتیجه باید گفت که استقلال و تمام راهبردهای شناختی و فراشناختی اگرچه ممکن است بهصورت طبیعی در تمامی افراد وجود داشته باشد، اما ظهور آنها از حالت بالقوه به بالفعل در بیشتر موارد امری خود به خودی نیست و نیاز به حمایت آموزشی دارد.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش زبان انتشار: 1402/3/10