oussama Al-Bouzeh Z, Mirzaei F, Letafati R, Fekri M, Farahani H. Determining the Psychometric Properties of the scale of Psychological and Interpersonal Factors Affecting the Academic Achievement of the Students of the Arabic Language & Literature Department at the Undergraduate Level. LRR 2023; 13 (6) :427-460
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-55162-fa.html
اسامه البوظه زینه، میرزائی فرامرز، رؤیا لطافتی، فکری مسعود، فراهانی حجت الله. تعیین ویژگیهای روانسنجی مقیاس ارزیابی عوامل روانشناختی و بینفردی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان کارشناسی زبان و ادبیات عربی. جستارهای زبانی. 1401; 13 (6) :427-460
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-55162-fa.html
1- دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2- استاد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، f_mirzaei@modares.ac.ir
3- استاد گروه آموزش زبان فرانسه دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
4- دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهران، تهران، ایران
5- استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده: (2425 مشاهده)
عوامل روانشناختی، روابط همشاگردی و آشنایی زبانآموز با فرهنگ زبان هدف، نقش مؤثری در پیشرفت تحصیلی دارد. مسئلۀ اصلی این پژوهش تعیین ویژگیهای سنجشی ارزیابی این عوامل در یادگیری زبان عربی دانشجویان کارشناسی زبان و ادبیات عربی در ایران است، زیرا در این زمینه پژوهش درخوری انجام نشده است. این پژوهش با روش تحقیق آمیختۀ اکتشافی متوالی انجام گرفت. گویههای اولیه در قالب یک پژوهش کیفی و مصاحبۀ نیمهساختاریافته با متخصصان زبان وادبیات عربی و روانشناسی، طراحی شد و با ابهامزدایی از آنها فرم نهایی (83) گویهای تعیین شد و برای روایی و پایایی آنها روی نمونه صد نفری دانشجویان کارشناسی زبان و ادبیات عربی از طریق فضاهای آموزشی رسمی مجازی و بهروش نمونهگیری، اجرا شد.
یافتهها: 83 گویۀ ضروری با (CVR) بالای 0.6، براساس ملاک لوشه، انتخاب شد و شاخص روایی محتوای کل مقیاس (CVI)، با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس. برابر 0.83 بهدست آمد که مطلوب است. همسانی درونی این مقیاس از طریق آلفای کرونباخ، برای تمامی مقادیر (7 عامل) بالاتر از 0.8 بود. شاخص اعتبار مرکب و متوسط واریانس عوامل مقیاس، بهترتیب بالاتر از 0.8 و 0.5 شد که روایی همگرا را نشان میدهد. روایی ملاکی همزمان بیانگر رابطه معنادار بین عوامل مقیاس و معدل افراد نمونۀ تحقیق است. درمجموع، مقیاس نهایی 32 گویه دارد که 64.22 درصد از واریانس کل مقیاس را تعیین میکند. درنتیجه، این ابزار باتوجه بهویژگیهای سنجشی مطلوب، برای تعیین عوامل روانشناختی ومیانفردی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی زبانآموزان زبان و ادبیات عربی کاربرد دارد.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
زبان عربی انتشار: 1401/11/10