1- استادیار گروه زبانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، دماوند، ایران ، nosratzadeh_14@yahoo.com
2- استادیار گروه زبانشناسی مؤسسۀ آموزش عالی دارالحکمه، قم، ایران
3- دانشجوی دکتری گروه زبانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
چکیده: (2953 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر ارزیابی پردازش معناشناختی واژههای گفتاری (اسمها) در نوجوانان مبتلا به فلج مغزی و مقایسۀ آن با نوجوانان سالم بوده است. بدین منظور، 30 نوجوان مبتلا به فلج مغزی 10 تا 15 ساله به روش نمونهگیری در دسترس برای پژوهش انتخاب شدند که عارضۀ همۀ آنها از نوع اسپاستیک بود. برای گروه کنترل، 30 نوجوانان سالم مطابق با جنسیت، سن و تحصیلات نوجوانان مبتلا به فلج مغزی انتخاب شدند. در این پژوهش متغیرهای مستقل و وابسته به ترتیب عارضۀ فلج مغزی و نمرات کسبشدۀ آزمودنیها در آزمون واژههای گفتاری بود. متغیرهای کنترل نیز جنسیت، سن و تحصیلات را دربرمیگرفت. برای گروه کنترل، 30 نوجوانان سالم مطابق با جنسیت، سن و تحصیلات نوجوانان مبتلا به فلج مغزی انتخاب شدند. جهت ارزیابی آزمودنیها، از آزمون (47) انطباق واژۀ گفتاری با تصویر (پالپا) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مهارت نوجوانان مبتلا به فلج مغزی از نوع اسپاستیک در واژههای گفتاری بهطور معناداری نسبت به همتایان سالم ضعیفتر است. همچنین، الگوی رشد واژههای گفتاری نوجوانان مبتلا به فلج مغزی از نوع اسپاستیک نسبت به همتایان سالم دچار تأخیر است. علاوهبراین، تحلیل دادهها مشخص کرد نوجوانان مبتلا به فلج مغزی از نوع اسپاستیک در پردازش واژههای گفتاری دچار اختلال در شبکۀ واژگانی و اختلال ادراکی هستند، اما اختلال ادراکی آنها به مراتب بیشتر است.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
زبان شناسی انتشار: 1403/10/10