دوره 15، شماره 4 - ( 1403 )                   جلد 15 شماره 4 صفحات 96-63 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

saeedi Z, Sahraee R M, kelari F. Computer Adaptive Placement Test of Vocabulary and Grammar Components: Investigation of Test Anxiety in Persian/Farsi Non-Native Learners. LRR 2024; 15 (4) :63-96
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-56511-fa.html
سعیدی زری، صحرایی رضا مراد، کلاری فاطمه. آزمون انطباقی رایانه‌ای تعیین سطح مؤلفه‌های واژه و دستور: بررسی میزان اضطراب فارسی‌آموزان. جستارهای زبانی. 1403; 15 (4) :63-96

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-56511-fa.html


1- دانشیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، saeedi.za@atu.ac.ir
2- دانشیار زبان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده:   (3666 مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسۀ میزان اضطراب آزمون فارسی‌آموزان خارجی (عراقی) در آزمون تعیین سطح دانش زبان فارسی (دستور و واژه) به دو صورت رایانه‌ای مستقیم و آزمون انطباقی رایانه‌ای همتاست. به این منظور، این سؤال مطرح شد که رابطۀ بین آزمون‌های تعیین سطح مؤلفه‌های دستور و واژۀ فارسی انطباقی رایانه‌ای و رایانه‌محور بر میزان اضطراب آزمودنی‌ها، در صورت وجود ارتباط، چیست؟ در این پژوهش از روش تلفیقی استفاده شد. شیوۀ گردآوری داده به‌صورت میدانی و با استفاده از پرسش‌نامه و آزمون بود. به این ترتیب، آزمون طراحی‌شده پس از تعیین ویژگی‌های آزمون از 48 نفر از فارسی‌آموزان دختر و پسر 25 ـ 40 ساله با ملیت عراقی مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دانشگاه تربیت مدرس، در سطوح زبانی مختلف در قالب آزمون رایانه‌ای مستقیم و انطباقی اجرا شد. با توجه به مثبت بودن حد بالا و حد پایین فاصلۀ اطمینان اختلاف میانگین، درمی‌یابیم که میانگین نمرۀ مؤلفه اضطراب در آزمون رایانه‌ای بیش از حد متوسط 3 است. درنتیجه میزان اضطراب فارسی‌آموزان عراقی در آزمون انطباقی رایانه‌ای کم‌تر از آزمون رایانه‌ای مستقیم همتاست.
متن کامل [PDF 814 kb]   (1244 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان
انتشار: 1403/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.