1- دانشیار آموزش زبان، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده: (10518 مشاهده)
یکی از مهمترین مباحث در زمینه آموزش، وجود اطمینان از کیفیت و اثرگذاری تدریس و مدرس است؛ ازاینرو، لازم است الگوها و ابزارهایی برای توصیف و سنجش آنها ایجاد شود. یکی از دروس آموزشی که فراگیران زیادی به آن علاقه دارند، زبان انگلیسی است؛ بنابراین، ایجاد ابزار سنجش و نیز ارائه الگویی مناسب برای توصیف کیفیت تدریس و اثربخشی در این حیطه امری ضروری است. تحقیق حاضر با هدف ارائه چنین ابزار و الگویی در دو مرحله کیفی و کمّی صورت پذیرفت که نتایج مرحله کیفی به ارائه یک الگو و نیز یک پرسشنامه جهت سنجش آن انجامید. نتایج مرحله کیفی نشان داد الگوی کیفیت مدرس از هفت عامل/ فاکتور اصلی تشکیل شده است: 1. پیششرطهای تدریس؛ 2. مهارتهای عملی کلاسی؛ 3. مهارتهای اجتماعی- ارتباطی؛ 4. سازماندهی و برنامهریزی آموزش؛ 5. رشد حرفهای؛ 6. مهارتهای مدیریت کلاس؛ 7. مهارتهای کنترل یادگیری و رشد فراگیران. براساس این عوامل، یک پرسشنامه 48سؤالی طراحی شد؛ سپس در مرحله کمّی، با استفاده از روش آماری تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، اعتبار، پایایی و معناداری تمام عوامل و سؤالات سازنده آنها بررسی شد. براساس نتایج آماری بهدستآمده میتوان هم الگوی ارائهشده و هم پرسشنامه را قابل قبول و قابل استفاده دانست. پرسشنامه حاصل از این مطالعه میتواند در ارزیابی مدرسان و نیز کنترل کیفی آموزشگاههای زبان و نیز درصورت نیاز، در مدارس استفاده شود.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش زبان انتشار: 1396/1/1