دوره 13، شماره 2 - ( 1401 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 284-247 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini-Maasoum S M, Yar M. The Effect of Total Image Words on Linguistic Recognition in Children with Borderline Intelligence; A Psycholinguistic Case Study. LRR. 2022; 13 (2) :247-284
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-57518-fa.html
حسینی معصوم سید محمد، یار محبوبه. تأثیر تکنیک چهارمرحله‌ای کل‌واژه‌های تصویری بر شناخت زبانی کودکان دیرآموز از دیدگاه‌ روان‌شناسی زبان؛ مطالعۀ موردی. جستارهای زبانی. 1401; 13 (2) :284-247

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-57518-fa.html


1- دانشیار زبان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. ، hosseinimasum@pnu.ac.ir
2- کارشناس ارشد زبان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (620 مشاهده)
دیرآموز دانشآموزی است که توانایی یادگیری مهارت‌های تحصیلی ضروری را دارد، ولی میزان و عمق یادگیری وی نسبتبه متوسط همسالانش کم‌تر است. دانش‏آموزان دیرآموز در یادگیری زبان و خواندن و نوشتن مشکلات زیادی دارند. هدف این تحقیق ارائۀ راهکاری جدید برمبنای نظریه‏های زبان‌شناسی و روان‌شناسی زبان برای افزایش رشد شناخت زبانی این کودکان است. به این منظور، سعی شد با استفاده از تکنیک کل‏واژه‏های تصویری با روشی ابداعی، از تمام حواس کودک در یادگیری او استفاده شود. داده‏های این تحقیق به‌صورت میدانی و موردی از دختری سیزده ساله و دیرآموز ساکن مشهد جمع‏آوری شده ‏است. برنامۀ پیشنهادی آموزشی در این تحقیق شامل چهار مرحله است. در مرحلۀ اول با استفاده از فلش‏کارت‏های کل‏واژه‏های تصویری و با استفاده از حواس دیداری و شنیداری کودک، بر روی مهارت خواندن کار شد. در مرحلۀ دوم، تأکید بر معنا و زنجیرۀ معنایی کلمات بود. در مرحلۀ سوم با داستان‏های کوتاهی سعی شد درک مطلب کودک تقویت شود. در مرحلۀ چهارم که مرحلۀ کاربردشناسی است، کودک توانایی ساخت جملات با معنی و داستان‏های کوتاه را به‏دست ‏آورد. برای پیش‏آزمون و پس‏آزمون از آزمون رشد زبان (TOLD) استفاده شده است. نتایج بهدست‏آمده نشان می‏دهد تکنیک کل‏واژه‏های تصویری بر روی رشد شناخت زبانی کودک دیرآموز مؤثر است و به‌جز تقلید جمله در تمام خرده‏آزمون‏های دیگر زبانی، کودک رشدی بین 18 تا 66 را نشان می‏دهد. این شیوه، به‌خصوص، گنجینۀ واژگان و درک مطلب او را افزایش داده است تا جایی که کودک می‏تواند داستان کوتاه معنی‏داری را بسازد.
 
متن کامل [PDF 2508 kb]   (35 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: روان شناسی زبان
انتشار: 1401/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.