1- استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران. ، esmaili@HUM.ikiu.ac.ir
2- دانشیار گروه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مرکز مطالعات و تحقیقات هرمز دانشگاه هرمزگان
چکیده: (2709 مشاهده)
بهبود کیفیت محتوای کتب درسی براساس مبانی توسعۀ پایدار یکی از موضوعات مهم هر نظام آموزشی است که نقش مهمی در ارتقای مهارتهای عمومی فراگیران دارد. در همین راستا، پژوهش حاضر بر آن است تا با استفاده از روش پیمایشی به بررسی معیارهای توسعۀ پایدار در سازماندهی محتوای کتابهای عربی دورۀ متوسطۀ اول بپردازد. ابزار اصلی این پژوهش را پرسشنامۀ محققساختۀ معیارهای توسعۀ پایدار شامل معیارهای دینی، اجتماعی، محیطی، اقتصادی و فکری ـ علمی تشکیل داد. به منظور توصیف و تحلیل دادهها، از آمارههای توصیفی و آزمونهای همبستگی پیرسون، آنوا (ANOVA) و فریدمن استفاده شد. یافتهها نشان داد که به طور کلی سطح پایداری معیارهای توسعه در سازماندهی محتوای کتابهای عربی متوسطۀ اول در وضعیت ضعیف قرار دارد؛ بدین معنا که به طور خاص، سه معیار محیطی، اجتماعی، اقتصادی در سطح مطلوبیت ضعیف قرار دارند و تنها دو معیار دینی و فکری ـ علمی در سطح مطلوبیت متوسط قرار دارند. همچنین از لحاظ همبستگی میان معیارها با توسعۀ پایدار، یافتهها حاکی از این بود که معیارهای محیطی، اجتماعی و اقتصادی بیشترین همبستگی را با توسعۀ پایدار دارند، ولی به سطح مطلوب نرسیدهاند. پیشنهاد میشود در راستای بهبود سازماندهی محتوای کتب عربی دورۀ متوسطۀ اول بر مبنای معیارهای توسعۀ پایدار، ضمن حفظ معیارهای دینی و فکری ـ علمی در کتابها به گنجاندن معیارهای توسعۀ محیطی، اجتماعی و اقتصادی توجه در محتوای این کتابها نیز توجه بیشتری شود.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش زبان انتشار: 1403/10/10